Příjem a výdej energie – prezentace

Téma prezentace: —Příjem a výdej energie

Typ souboru: prezentace PPTX

Přidal(a): Pallurew

 

 

Popis materiálu:

Tato prezentace popisuje příjem a výdej energie, její využití a spotřebu.

 

Osnova:

  • Příjem a výdej energie
  • V čem měříme množství energie?
  • Množství energie (ať již obsažené v potravinách či potřebné pro správnou funkci našeho těla) měříme v kaloriích (též v joulech)
  • Jelikož jedna kalorie/joule představuje jen velmi málo energie, setkáváme se v odborné, ale i populární literatuře s kilokaloriemi (kcal)/ kilojoulemi (kJ)
  • Poměr mezi jednotkami je 1 kJ = 4,1868 kcal

 

  • Příjem kalorií
  • Hlavními zdroji energie pro naše tělo jsou cukry, bílkoviny a tuky.
  • Bílkoviny a cukry obsahují 4 kcal na každý gram, tuky obsahují 9 kcal na každý gram.
  • Tučné potraviny proto při stejné hmotnosti mohou obsahovat až dvojnásobek kalorií.
  • To je jeden z mnoha důvodů, proč lékaři doporučují konzumaci nízkotučných jídel.
  • K čemu tělo potřebuje energii
  • Dvě třetiny celkového denního kalorického příjmu jsou spotřebovány pro udržení vitálních funkcí lidského těla.
  • K vitálním funkcím řadíme činnost srdce, plic, zažívání, funkci ledvin, ale rovněž všechny metabolické funkce odehrávající se v každé buňce našeho organismu, ať už svalové, mozkové, či kterékoli jiné.
  • Tyto procesy se souhrně nazývají bazální metabolismus.
  • Bazální metabolismus (BMR)
  • Rozumíme jim rychlost s jakou naše tělo spotřebovává kalorie pro výše uvedené vitální funkce.
  • Bazální metabolismus má velký podíl na spotřebě energie a je proto v centru našeho zájmu o redukci hmotnosti.
  • Faktory ovlivňující BMR
  • 1) Množství svalové hmoty našeho těla – edinci s velkým množstvím svalové hmoty mají mnohem vyšší BMR než jedinci s převážnou většinou tukové tkáně.
  • 2) Pohlaví – muži mají všeobecně vyšší BMR než ženy, převážně z důvodu většího množství svalové hmoty.
  • 3) Věk – BMR je nejvyšší u dospívajících dětí. V období po 25. roku života BMR začne postupně klesat – přibližně o 10 % na každé desetiletí života.
  • 4) Výška – vysocí lidé mají všeobecně vyšší BMR.
  • Určení množství energie pro BMR
  • Určíme tak, že vynásobíme hmotnost koeficientem 24 (muži), nebo 21,7 (ženy). Příklad: žena o hmotnosti 56 kg spotřebuje pro bazální metabolismus 1215 kcal (56 x 21,7=1215 kcal).
  • Spotřeba energie podle věku
  • Fyzická aktivita a energetický výdej
  • Je dalším faktorem podílejícím se na celkové energetické potřebě těla.
  • Množství kalorií, které organismus spotřebuje během fyzické aktivity, je ovlivněno třemi hlavními faktory:
  • 1) množstvím svalové hmoty,
  • 2)celkovou tělesnou hmotností cvičícího jedince,
  • 3)druhem fyzické aktivity.
  • Vyššímu procentu svalové hmoty a tělesné hmotnosti odpovídá větší množství spotřebované energie.

 

  • Energii potřebnou pro vykonávání fyzické aktivity lze určit jako procento z našeho bazálního metabolismu:
  • minimální či žádná tělesná aktivita=20 % BMR
  • mírná aktivita (minimálně 3x týdně po dobu 30 minut)=30 % BMR
  • každodenní aktivita (minimálně 30 minut denně)=40 % BMR
  • každodenní těžká fyzická zátěž (profesionální atleti)=50 % BMR

 

  • Termický efekt jídla
  • Je to energie potřebná ke zpracování konzumovaného jídla.
  • Termický efekt jídla je odhadován na 10 % celkové kalorické spotřeby.

 

  • Celková kalorická spotřeba
  • Se rovná součtu:
  • 1) bazálního metabolismu (BMR)
  • 2) energie potřebné pro fyzickou aktivitu (FA)
  • 3) energie spotřebované termickým efektem jídla (TE)

 

  • Celková kalorická spotřeba=BMR + FA + TE
  • Příklad: Žena vážící 56 kg, která si jde třikrát týdně zaběhat na půl hodiny (mírná fyzická aktivita). Její BMR vypočítáme na 1215 kcal (56 x 21,7). Energie potřebná pro fyzickou aktivitu FA= 365 kcal (30 % z 1215). Termický efekt jídla tvoří 10 % součtu BMR + FA: TE=0,1 x (1215 + 365)=158 kcal. Celková energetická spotřeba=1215 + 365 + 158=1738 kcal.
  • Tato žena tedy denně spotřebuje 1738 kcal. Pro udržení své současné hmotnosti musí v potravě konzumovat stejné množství energie, jako spotřebuje. Nechce-li tedy přibrat (ani shodit), musí konzumovat 1738 kcal denně.
  • Spotřeba denní energie při činnostech – muži
  • Spotřeba denní energie při činnostech ženy
  • Můj příjem energie
  • Snídaně: rohlík s máslem – 1050 +100kJ = 1150 kJ, čaj s medem a citronem – sklenice =103 kJ,
  • Svačina: : toast 2 kusy – 2x 872 kJ = 1744kJ, džus – sklenice = 185 kJ
  • Oběd ve škole a oběd doma přibližně 3 000kJ
  • Večeře: rohlík – 2 ks =1264 kJ, šunka –na 1 rohlík = 55 kJ, máslo = 100 kJ, sýr = 220 kJ
  • Pitný řežim za celý den: minerální voda 1,5 litru – 1148 kJ
  • Celkový příjem za den tedy činí přibližně 8969 kJ, tzn. 2142 kcal.

 

  • Zdroje
  • http://cs.wikipedia.org/wiki/Energie (29.10.2011)
  • http://www.ordinace.cz/clanek/prijem-a-vydej-energie/ (29.10.2011)
  • http://zena-in.cz/clanek/prijem-a-vydej-energie/kategorie/zdrava-snidane (29.10.2011)
  • http://moje.dama.cz/blog.php?blog=181 (29.10.2011)
  • http://www.sportujeme.sk/fitness/energeticky-vydaj-cloveka (29.10.2011)
  • http://www.lucy.cz/energeticke-tabulky/?pismeno=M&rw=ok&page=50&page=100&page=150 (29.10.2011)