Jak bojovat s nervozitou při prezentování

Základem ke snížení nervozity je především poctivá příprava. Ta nejen že zlepší kvalitu výkladu, ale také přinese určitý pocit jistoty. Často bývá nejhorší začátek, proto je možné se naučit první slide klidně i nazpaměť. Je dobré se naučit, co chcete ke každému slidu říkat, případně jaké použijete speciální termíny. Učit se povídání nazpaměť jako básničku může být nejen pracné, ale pokud zapomenete i jednu větu, může být navázání náročnější než se zdá. Snadno totiž znervózníte a najednou se třeba dostanete do nepříjemné situace, kdy si nedokážete pod stresem vzpomenout, čím pokračovat.

Před začátkem výstupu se zaměřte na svůj dech a snažte se zpomalit dýchání. To Vás alespoň trochu uklidní a také odvede myšlenky. Můžete si zkusit říct začátek prezentace na rozmluvení a ujištění, že vše umíte a zvládnutí nebude problém. Zde může také někdo využít i sugesci, při které se sami přesvědčíte, že jste zkrátka borec, který zaválí. Před začátkem se napijte trochu vody a běžte všem ukázat co ve Vás je.

Během prezentování může velmi dobře působit proti stresu jakýkoliv předmět v ruce. Také může pomoci menší pohyb. Jedná se o jednoduché a velmi účinné rady, kterým jsou věnovány přímo samostatné články: 1) Co s rukama 2) Pohyb při prezentaci.

Pokud dokonce sami víte z čeho máte strach, zkuste tomu předejít. Například doražte dříve a zkontrolujte si předem techniku nebo si připravte odpovědi na nejhorší otázky.