Generic selectors
Pouze přesné výsledky
Hledat v názvech
Hledat v popisku
Post Type Selectors
Vybrat obor
Anglický jazyk
Biologie a zdravotnictví
Český jazyk a literatura
Chemie a biochemie
Dějepis a dějiny umění
Ekonomie a účetnictví
Francouzský jazyk
Fyzika a elektrotechnika
Hotelnictví a cestovní ruch
Informatika
Magazín
Management a marketing
Matematika
Německý jazyk
Ostatní
Právo
Rady a návody
Španělský jazyk
Společenské vědy
Zeměpis a geologie

Vizuální stránka prezentace

VIZUÁLNÍ PODPORA VAŠEHO PROJEVU ANEB JAK SPRÁVNĚ VYVOŘIT GRAFICKOU PREZENTACI
Ať už vás čeká veřejný projev na odborné konferenci, ve škole či v práci, vždy byste měli být dobře připraveni a dbát určitých obecných zásad, které pozvednou vaše prezentování na vyšší úroveň. Pokuste se o to, ať je váš výstup poučný, zábavný, objevný, nesnažte se ho za každou cenu uměle roztáhnout do co nejdelšího časového úseku, přizpůsobte jej úrovni posluchačů.
Profesor Albert Mehrebian prohlásil, že lidé si zapamatují z prezentace nejvíce prostřednictvím tří faktorů, a jim dal procentuální hodnotu. Jedná se o verbální složkus číslem 8%, hlasovou s 37%, a konečně vizuální faktor nesoucí 55%. V překladu to znamená, že vaše prezentování bude mít mnohonásobně větší vliv, pokud bude podpořeno grafickou podobou.
 
GRAFICKÁ PREZENTACE
Jedná se o produkt vytvořený v počítačovém prezentačním programu, do kterého znázorníte a zapíšete hlavní body vašeho tématu. Diváci zde najdou informace o názvu
a autorech práce, kontakt na ně, obsah a záchytné body, které jim pomohou lépe se zorientovat ve vašem výkladu. Mimo to má také velkou výhodu pro vás, stane se vaší oporou a vy se tak neztratíte v tom, co chcete posluchačům sdělit.
 
Prezentační programy
Na trhu najdete nepřeberné množství programů, ve kterých si můžete vaši prezentaci vytvořit. Existují placené i neplacené verze, záleží jen na vás a účelech prezentace. Obecně platí, že pokud nejste profesionál, který se prezentováním živí, bohatě postačí využití zdarma dostupných aplikací, které dovolují vytvoření prezentaci na velmi vysoké úrovni.
Mezi asi nejznámější programy patří PowerPoint a Prezi. Obecně lze říci, že PowerPoint je základní, lehce ovladatelným prezentační program, který najdete v každém počítači, Prezi funguje prostřednictvím portálu, a zde již budete potřebovat aplikaci znalostí pro kvalitní výsledek. V pár hlavních bodech si představme oba programy.
 
PowerPoint

  • umožňuje tvorbu graficky nenáročných prezentací
  • můžete vybírat z přednastavených vzorů či barvy kombinovat sami
  • možnost vložit text, obrázky
    i odkazy
  • snadné a intuitivní ovládání
  • k prezentaci není potřeba internetové připojení

 
Prezi

  • nabízí možnost tvorby profesionálních prezentací na vysoké grafické úrovni
  • dynamická, divácky zajímavá prezentace
  • můžete vybírat z přednastavených vzorů či barvy kombinovat sami
  • možnost vložit text, obrázky i odkazy
  • náročnější ovládání, je třeba se ze začátku zorientovat
  • k bezplatné verzi je pro prezentování nutné internetové připojení

 
Příprava prezentace
Štěstí přeje připraveným, a tady to platí dvojnásob. Věřte tomu, že i sebezkušenější řečník může pocítit stres a mít pamětní výpadek, což ubere na důvěryhodnosti a kvalitě konečného výsledku. Pokud věnujete přípravě prezentace dostatek času, mnohonásobně se vám to při veřejném projevu vrátí. Pojďme si v několika základních krocích ukázat, co by měla grafická podpora obsahovat a splňovat.
 
Krok 1: Vím, co chci prezentovat! Rozmyslete si, co vlastně chcete prezentovat, jakou formou a v jaké délce.
Krok 2: Zvolte správnou grafiku. A to v souvislosti s vašimi posluchači. Bude vaše publikum dětské? Zvolte barevné pozadní a spoustu obrázků. Budou to naopak dospělí? Čistá, méně barevná, přehledná prezentace je v tomto případě to pravé ořechové.
Krok 3: Věnujte pozornost první stránce. Počáteční slide je to první, co diváci z vaší prezentace uvidí. Měl by být poutavý, přehledný, obsahovat název a autory práce.
Krok 4: Vytvořte obsahové slidy. Náplň prezentace je jen na vás. Pamatujte, že byste neměli diváky zahltit kvantem textu, stačí si vypsat osnovu a podpůrné body, o kterých chcete mluvit.
Krok 5: Udělejte prezentaci divácky zajímavou. Doplňte váš text o různé obrázky, grafy
a zajímavé odkazy.
Krok 6: Závěrečný slide. Pokud si chcete publikum udržet i do budoucna, vložte do posledního slidu krátké poděkování a kontakt na vás, kam se v případě dotazů a zájmu mohou obrátit.
Prezentace je hotova. Nezbývá, než se dobře informovat o technických možnostech místa, kde bude výstup probíhat, ať se vám nestane, že místní počítač nebude podporovat váš formát nebo nepojede internet. Nezapomeňte, že připravenost je zde klíčem k úspěchu!
 
Autor návodu: Catarine