Stanovení SMART cíle prezentace

CHYTRÝ CÍL PREZENTACE ANEB POUŽITÍ SMART TECHNIKY PŘI NASTAVENÍ CÍLE

Cíl je něco, co byste měli mít ve své prezentaci jasně vyjasněno, a to už před začátkem přípravy. Pokud si stanovíte jasný cíl, bude se vám na něm lépe pracovat. Člověk je od přírody tvor pracovitý, ale umí být také pěkně pohodlný. A ruku na srdce, když vás v lednu čeká prezentace a řeknete si ,,někdy v prosinci se na to vrhnu“, věřte tomu, že budete vše zhotovovat noc před prezentací. A přestože máme k dispozici článek Co dělat, když nestíháte, je lepší se této stresové situaci vyhnout a nastavit si konkrétní cíl, kterého se budete držet a který se vám bude snadno plnit. Dnes si představíme techniku SMART, jež vám může být v tomto ohledu nápomocna.

 

SMART technika

Jedná se o techniku, pomocí které si určíte váš zvladatelný cíl. Pro název byla použita první písmena z anglických slov, která ohraničují a udávají vlastnosti cíle:

Specific (Specifický) – cíl musí být nastaven konkrétně, měli byste přesně vědět, co chcete
a specifikovat to, žádné abstraktní a neurčité cíle (vytvořím prezentaci, která bude mít tohle téma a bude sloužit pro vzdělání žáků střední školy).

Measurable (Měřitelný) – tento aspekt znamená, že byste měli být schopni najít nějakou veličinu, kterou jde změřit (například udělám prezentaci, jenž bude mít deset slidů).

Achievable (Dosažitelný) – v tomto kroku se zamyslete, zda máte všechny potřebné nástroje k tomu, abyste danou věc mohli zvládnout (pokud umíte pracovat pouze se základním prezentačním programem, prezentaci udělejte v něm, nenavymýšlejte si dílo v super luxusním placeném drahém programu, se kterým je těžké zacházet, a vy jste to v životě nezkoušeli).

Realistic (Reálný) – nestanovujte si něco, u čeho víte, že toho nemůžete dosáhnout, nebo by to byl minimálně zázrak, kdyby se to povedlo. Nemusíte se držet zbytečně při zemi, ale pokud si stanovíte menší cíl, bude se vám lépe plnit, zůstanete motivovaní, a přidat můžete vždy (například svou prezentací změním myšlení všech žáků středních škol v celé České republice – tohle zřejmě není zcela realistické, takže váš cíl bude znít: pokusím se, aby si z mé prezentace odnesli co nejvíce žáci ze třídy, pro kterou budu přednášet).

Time-bounded (Časově ohraničený) – určete si, do kdy cíl splníte. V dlouhodobějším hledisku je vhodné si celek rozdělit na menší části, vytvořit časový harmonogram a toho se držet (mám měsíc na to, abych vytvořil prezentaci, do 31. ledna bude kompletně hotová, během prvního týdne ale shromáždím všechny informace, do poloviny měsíce vytvořím grafický návrh atd.).

Pokud se vám podaří dobře stanovit cíl, věřte, že se vám bude pracovat celkově mnohem lépe. Velice důležitá je i vaše motivace, a ta obecně roste s úspěchem člověka. Pokud se vám něco podaří, zkrátka se cítíte dobře a máte větší chuť do práce. Když je tomu ale naopak, v problematice se ztratíte a už se vám nedaří nebo nechce dál navazovat
a pokračovat.

Z toho důvodu znovu důrazně doporučujeme nenechávat vše na poslední chvíli, ale rozložit si celou práci do malých subcílů, které si budete postupně odškrtávat, bude vám to působit radost a práce vám půjde od ruky. Pokud jste byli doteď zvyklí dělat vše na poslední chvíli, může to být ze začátku lehce náročnější. To se ale brzy zlomí.

 

Nejdůležitější je POPRVÉ ZAČÍT

Jakmile se do toho jednou pustíte včas a zjistíte, jaké to je mít vše v pořádku
a v termínu připraveno, už nebudete chtít jinak. Zjistíte, že ten klid a pocit, že máte hotovo
a nemusíte mít nervy z toho, že něco nestihnete nebo že se to nepovede, je prostě k nezaplacení. Podstatné je však tímto procesem projít při první prezentaci. Teprve když to jednou zvládnete, tak tohoto pocitu docílíte. Ostatní prezentace a přípravy už půjdou zcela snadno a budete to brát jako automatiku.

Nezbývá tedy, než se do toho pustit. Napište si všech pět písmenek chytrého cíle pod sebe na papír, dobře se zamyslete a poznamenejte si, jak by váš správný cíl měl vypadat. Pokud si napoprvé nebudete vědět rady, klidně se obraťte na spolužáka, kamaráda či někoho z rodiny. Víc hlav víc ví, a často může někoho napadnout něco úplně jiného než vás, a vy to můžete skvěle využít.