Publikum a jak s ním pracovat

PRÁCE S PUBLIKEM

Publikum je abstraktní, těžko vyjádřitelný pojem, a přesto se jedná o nejdůležitější část vaší prezentace. Jsou to právě diváci, pro které je váš projev připraven, bez nich by nemělo vůbec smysl ho provádět. Práce s publikem je velice důležitá, pokud se vám podaří naladit se na stejnou vlnu s vašimi posluchači, vznikne interakce, díky které se vám bude prezentovat mnohem lépe, a diváci si tak odnesou o dost více než v případě, kdy by jen seděli a poslouchali řečníka, jehož projev by je nebavil.

 

Typy publika a co od nich očekávat

Během vaší kariéry se můžete setkat s různými typy posluchačů. Některé z nich budou inklinovat k tomu, že práce s nimi bude snadná a příjemná, je ovšem třeba počítat také s tím, že ne vždy budou všichni vašemu projevu přítomni dobrovolně či z osobního zájmu, tam je pak potřeba vše pečlivě promyslet, zapojit více faktorů a postavit se k tomu čelem.

 

> Laické publikum

Při přednášení pro publikum, které se v dané problematice neorientuje tolik do hloubky, si připravte svůj projev tak, abyste si byli jisti, že vám lidé budou rozumět. Nemusíte se vším zabírat velmi dopodrobna, neznamená to ovšem, že vy sami danému tématu dobře nerozumíte. V případě jakéhokoli dotazu ze strany diváka byste měli být připraveni odpovědět. Vyvarujte se užívání odborných termínů, pokud to bez nich nejde, každý pojem dobře vysvětlete, můžete si pomoci třeba grafickou prezentací, ve které přidáte vysvětlivky, tak budou mít vaši diváci stále před očima, o čem se mluví.

 

> Odborné publikum

V tomto případě se jedná o jednu z nejnáročnějších prací vůbec. Buďte připraveni na to, že vaši posluchači dobře znají problematiku, vy si tedy musíte být jisti tím, o čem budete mluvit, a mít znalosti ideálně o stupeň vyšší než oni. Zde není radno podcenit faktickou přípravu, o daném tématu si načtěte a zjistěte dostatečné množství informací. Když by se přeci jen stalo, že divák položí dotaz, se kterým si nebudete vědět rady, nezoufejte a hlavně si na nic nehrajte a nevymýšlejte. S klidem poděkujte za trefnou otázku a ujistěte posluchače, že odpověď brzy najdete a tazateli ji zašlete. V tomto případě si na něj vezměte kontakt a svůj slib dodržte.

 

> Dobrovolné publikum

Do této kategorie patří lidé, kteří jdou shlédnout vaši prezentaci sami, dobrovolně, nikým nenuceni a z vlastního zájmu. Obecně platí, že pro takové publikum je radost přednášet, protože dychtí po znalostech a nových informacích. Tento přístup si užijte
a buďte za něj vděční.

 

>Povinné publikum

Tady už to taková idylka není. Lidé tohoto typu většinou vaši přednášku musí absolvovat povinně, třeba jako součást školní výuky nebo plnění požadavku zaměstnavatele. Mnohdy to považují za ztrátu času a netěší se. Počítejte s tím, že vám možná svůj nezájem dají patřičně najevo a budou se vás snažit vyvést z míry. Zde je potřeba investovat více než pouhé znalosti a vědomosti, a to svůj důvtip a charakter. Nenechte se rozhodit a zkuste pro takové publikum připravit zábavnější formu prezentace a přesvědčit je, že jejich negativní přístup není na místě.

 

Ledolamky

Téže známé pod anglickým výrazem ,,ice-breaker“, jsou to pomocníci, kteří vám pomohou prolomit ledy mezi vámi a publikem, tedy překonat počáteční bariéru a zajistit dobrý start pro následnou bezproblémovou komunikaci. Může se jednat o veselý vtípek při zahájení prezentace nebo třeba o krátkou interaktivní hru, do které diváky zapojíte. Dejte ovšem pozor, aby z jejich pohledu nešlo o nic trapného, při provádění čehokoli by se měli cítit komfortně a příjemně. Ledolamka vám pomůže budovat důvěru.

 

Tipy na závěr

  • chovejte se ke všem stejně, nevybírejte si v publiku své oblíbence, se kterými budete komunikovat více
  • vytiskněte svoji prezentaci či její osnovu pro každého diváka, pomůže jim to zorientovat se ve výkladu a ocení váš zájem o ně
  • připravte si drobné dárky a pozornosti, kterými můžete obdarovat například za dotaz a aktivitu
  • máte-li v publiku známého, domluvte si s ním dopředu jeden až dva závěrečné dotazy, napomohou rozproudit diskuzi
  • zanechte publiku na sebe kontakt

 

Připravila: Caterine