Téma prezentace: Předškolní věk
Typ souboru: prezentace PPTX
Přidal(a): fauni
Popis materiálu:
Tato prezentace zpracovává tématiku předškolního věku z hlediska psychologie. Rozvoj poznávacích procesů, socializace a identifikace, rozvoj identity.
Osnova:
Předškolní věk
Ondřej Čech, O8
Kateřina Rosová, O8
Hlavní znaky
- 3.-6. rok života
- věk iniciativy (aktivita s cílem)
- autoregulační aktivita (schopnost ovládat se)
- sociální dovednosti a prosociální chování (empatie, soucítění, altruismus)
Rozvoj poznávacích procesů
- názorné, intuitivní, egocentrické myšlení
- touha mít věci dané a platné (absolutní), potřeba jistoty a bezpečí (absolutismus)
- věci jsou takové, jaké vypadají, že jsou (fenomenisus)
- magičnost (Hřmí se = obloha se zlobí)
- nevinné dětské lži (konfabulace)
- vazba na přítomnost (prezentismus)
- přisuzování vlastností živých věcí neživým (animismus)
Socializace a identifikace
Socializace: -posun „ven“ z rodiny
-uplatňování strategií z domova
-nové role
-obavy o přijetí v kolektivu
Identifikace: -oblékání, úprava zevnějšku
-diferenciace hry (chlapec – lego, dívka – panenky)
- rozvoj autoregulace (problémy u dětí s ADHD)
- svědomí
- prosociální chování = schopnost respektovat potřeby a přání druhých
- vše výsledkem sociální nápodoby
- vědomosti a dovednosti ze hry, příprava na zvládnutí situací
Dětská kresba
- děti kreslí, co mají rády, kresba se liší podle pohlaví
Rozvoj identity
- ztotožňování s názory okolí na svou osobu
- úvahy o vlastní osobě dány vývojovou úrovní
- egocentrismus pomáhá potvrdit pocit vlastní významnosti
- majetnické sklony, týkající se věcí i lidí, osobní teritorium
- pohlavní rozdíly vnímány už ve dvou letech
Rodina a kamarádi
Význam rodiny: -bezpečí a bezvýhradné přijetí
-ideál – rodiče jednají správně
-rozvod-často považování se za viníka
Výběr kamarádů: -pohlaví, zevnějšek,vlastnictví atraktivního předmětu, chování -schopnost diferencovat způsoby komunikace