Téma prezentace: Literatura mezi válkami
Typ souboru: prezentace PPTX
Přidal(a): maturantka
Popis materiálu:
Jedná se o prezentaci popisující literaturu mezi válkami. Nechybí například základní proudy nebo osobnosti jako Jaroslav Hašek či Karel Poláček.
Osnova:
- Literatura mezi válkami
- období „první“republiky
Základní proudy
- Literatura legionářská
- Literatura humoristická
- Literatura experimentální
- Literatura „demokratického proudu“
- Legionářská literatura
- Autoři bojovali v čs. legiích v Rusku
–zpočátku po boku carských vojsk proti Rakousko-Uhersku
–později problémy s „rudými“, bojovali po boku intervenčních armád, které měly za úkol likvidovat bolševickou revoluci
–v době totality se o legionářských autorech nesmělo mluvit
Kdo sem patří
- Rudolf Medek – učitel, ve válce se „našel“, po válce ředitelem Vojenského historického ústavu – patetická poezie, pentalogie Anabáze
- Josef Kopta – inspiroval se vlastními prožitky (boje s „rudými“ na magistrále) – trilogie Třetí rota
- František Langer – lékař, autor povídek (tematika legií) i div. her (ze života prostých lidí na periferii hl. města), po válce spolupracoval s Lidovými novinami
- Humoristická literatura
- Jaroslav Hašek – svérázná osobnost, problémy v rodině, ve škole, s okolím
- Karel Poláček – redaktor Lidových novin, Žid, zemřel v koncentráku
- Jaroslav Hašek
- redaktor – vlastní časopis Svět zvířat – fiktivní zvířata – úžasný mistifikátor „
- založil Stranu mírného pokroku v mezích zákona (dokonce za ní kandidoval) a napsal její fiktivní dějiny
- falšoval psí rodokmeny a prodejem psů se živil – Můj obchod se psy
Jaroslav Hašek (pokrač).
- Postava Švejka kolem r. 1908 – primitivní hlupák
- Na poč. války odvelen na frontu, přeběhl, dostal se do ruského zajetí, vstoupil do čs. legií. Redigoval legionářský časopis.
- Po revoluci opustil legie a vstoupil do vznikající Rudé armády
- Do Čech se vrací, aby pomohl založit KSČ, pracoval jako redaktor Rudého práva (spolupracovník Karel Vaněk dopsal 4. díl Osudů)
- Osudy dobrého vojáka Švejka
za světové války - Postava Švejka jiná než v povídkách
–Mazaný, rafinovaný, plní příkazy na 100% – ukazuje jejich nesmyslnost
- Nadpor. Lukáš, feldkurát Katz, poručík Dub
- Příhody z vlast. života
- Ve 4. díle se postava Švejka mění – K. Vaněk má trochu jinou představu
Karel Poláček
- Novinář a prozaik, pocházel z rodiny židovského obchodníka z Rychnova n. Kněžnou. Důvěrně poznal maloměstské prostředí, což několikanásobně zúročil ve svých románech. Jeho postavy jsou nesmírně živé a charakteristické /figurky/. Jejich osudy líčí sice většinou ironicky, ale shovívavě.
- Dílo
- Muži v ofsajdu – humoristický román z prostředí fotbalových fanoušků – využil zkušenosti od soudu, okoukáno ze života /pan Načeradec, otec a syn Habáskové/ – zfilmováno r. 1931 s H. Haasem.
- Michelup a motocykl – honba za „výhodnými nákupy“ – připomíná trochu žhavou současnost
- Okresní město, Hrdinové táhnou do boje, Podzemní město, Vyprodáno – původně pentalogie, ztratilo se při přepadení bytu gestapem. Líčí maloměsto před 1. válkou a na jejím počátku, určité partie silně evokují situaci pře 2.válkou a na jejím počátku.
- Hostinec U Kamenného stolu – nesměl za okupace vydávat – vydal pod svým jménem malíř Vlastimil Rada. Zfilmováno po válce – ještě nebylo známo pravé jméno autora. Jazykové mistrovství.
- Bylo nás pět – vrchol jazykového mistrovství – dnes klenot čes. literatury pro děti /oslovuje všechny generace/. Původně nebylo pro děti myšleno – vzpomínky na dětství, ulehčoval si pravděpodobně poslední chvíle před transportem. Vypráví ústy Petra Bajzy – mistrovsky načetl pro rozhlas František Filipovský. Vyšlo až posmrtně
- Vladislav Vančura
- představitel experimentální literatury
- To co poetismus a avantgarda pro čes. poezii, Vančura pro českou prózu.
- člen Devětsilu
- spolupráce s avantgardním divadlem
- práce pro film
–režie Marijka nevěrnice, Naši furianti
–scénář Před maturitou
- prozaik, dramatik /od 1919 publikoval časopisecky – Červen, Kmen/
- Nar. v Háji u Opavy, mládí v Davli, život na Zbraslavi → vzniklo celé dílo
- Lékař /na Zbraslavi lékař praxe, později převzala manželka Ludmila →napsala vzpomínkovou prózu – zachytila život s Vančurou – Dvacet šest krásných let/
- Popraven za Heydrichiády
- Dílo
- Kouzlo v lyrizaci epiky – imaginativní próza
- oslabování děje až úplné potlačení děje a časových souvislostí
- metaforičnost jazyka
–složitá „humanistická“ souvětí
–prolínání jazykových vrstev od biblických archaismů přes kultivovaný knižní jazyk až k argotu
- Pekař Jan Marhoul – rozvádí téma „tichých a mírných“ hrdinů, kteří se objevovali už v jeho počát. povídkách /psal jako člen Devětsilu/, Marhoul – zchudlý, rytířský člověk se srdcem na dlani. Autor patetickými výzvami a komentáři neustále útočí na city čtenáře
- Pole orná a válečná /→ reakce na 1. svět. válku/
- Rozmarné léto /zfilmováno J. Menzel/ – ve znamení poetismu. Městečko Krokovy Vary jsou reprezentované plavčíkem Důrou, kanovníkem Rochem, majorem Hugem a jejich klid naruší příjezd komediantů – kouzelníka Arnošta a krásné Anny.
- Dílo (pokrač.)
- Markéta Lazarová /historický román – lapkové, věnoval básníku Mahenovi, s nímž příbuzný. Zfilmováno -/Fr. Vláčil s M. Vašaryovou/
- Luk královny Dorotky /soubor renesančních povídek – typ Dekameron. Variace na téma svobodný cit nespoutaný konvencí/.
- Konec starých časů /bělogvardějský běženec – novodobý baron Prášil / zfilmováno
- Obrazy z dějin národa českého /původně plánoval jako trilogii – dopsány pouze dva díly /do sklonku 13. stol./, za okupace s cílem dodat sebevědomí. Vybírá si děje a postavy, které podle jeho mínění klíčové pro úspěšný hist. vývoj národa. Vyšlo až po válce.
- Pro děti
- Kubula a Kuba Kubikula – groteskní figurky, bodrý, ale básnický jazyk
- Ivan Olbracht
- prozaik, novinář
- představitel společensko kritického proudu (demokratický proud)
- kvůli některým dílům /Anna proletářka/ řazen v minulosti k tzv. „socialistickému realismu
- Nar. v Semilech, vl. jménem Kamil Zeman, syn Antala Staška
- Kultivované prostředí, levicově orientované, nedokončil práva v Praze ani Berlíně → novinářská činnost /redaktorem české redakce vídeňských Dělnických listů, Práva lidu a Rudého práva → 2x vězněn ð Zamřížované zrcadlo/
- Dílo
- krátce po 1. válce Bejvávalo /později přepracováno jako Devět veselých povídek z Rakouska i republiky – pov. Prstýnek/
- Psychologické romány
- Žalář nejtemnější /slepý muž + krásná mladá žena= žárlivost. Nejtemnější není slepota, ale žárlivost
- Podivné přátelství herce Jesenia /→reakce lit na 1. válku/
- Umělecký propad
–Anna proletářka – téměř umělecky ztroskotal, že blábol poznala i soudobá komunistická kritika /B. Václavek/. V 50. letech nekriticky vyzdvihováno.
- 30. léta – návštěva na Podkarpatské Rusi /Koločava/ – činnost ve výboru na záchranu lidu Podkarpatské Rusi /spolu se Šaldou, Nezvalem a dalšími/
- Země beze jména /Hory a staletí/ – reportáže ze Zakarpatí
- Golet v údolí – povídkový triptych z židovské komunity, zvyky ortodoxních židů /Zázrak s Julčou, Událost v mikve, O smutných očích Hany Karadžičové/
- Nikola Šuhaj loupežník – jánošíkovský příběh, prolínají se místní pověsti s realitou, zběh z 1. války /→reakce na 1. válku/ – adaptace Balada pro banditu
- Za války tvorba pro děti
- Snaha
–vzbudit zájem o národní minulost
–vítězství dobra nad zlem („žádný strom neroste do nebe“)
–dodat sebevědomí
- Ze starých rukopisů
- Biblické příběhy
- Čtení z Biblí kralické
- Dobyvatel /převyprávěl Prescotovy Dějiny o dobytí Mexika/
- O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách – indické bajky
–jinotaj (alegorie)
- Divadlo
- divadla kamenná (klasická) – repertoárová
- divadla autorská (počátek „malých forem“ – rozkvět až po 2. válce)
- Vítězslav Nezval
- Vedle Jaroslava Seiferta nejvýraznější osobnost meziválečné poezie, daleko širší umělecký záběr:
- poezie, próza, drama, publicistika, literární teorie a kritika, překlady, dramaturgie /Osvobozené divadlo/, literatura pro děti.
- ze čtyř proudů meziválečné poezie (proletářská poezie, poetismus, surrealismus, poezie nadosobních hodnot) představitelem posledních tří
- Dramatická tvorba
- V duchu poetismu
- většinou na cizí námět
- většinou veršované
- V letech 1931-1942 jako dramaturg Osvobozeného divadla psal divadelní hry v duchu poetismu. Patřily ke kmenovému repertoáru avantgardních scén. Většinou se nejednalo o původní náměty, náměty bral kdekoliv ve starší literatuře – Tři mušketýři (A.Dumas), Schovávaná na schodech /Calderon/, Milenci z kiosku /původní/. K vrcholům jeho dramatické tvorby patří dramatizace románu abbé Prévosta Manon Lescaut. Ve stejné době /1942/ vznikla i hříčka Loretka, ale úspěchu Manon už nedosáhla. Po válce, v době hrozby nové /atomové/ války napsal hru Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou, kdy zánik Atlantidy byl líčen jako důsledek zahrávání si s jadernou technologií.
- Osvobozené divadlo
- Zal. Honzl a Frejka jako protiváhu ke klasickým divadlům (Na Vinohradech, Národní)
- Nabídl spolupráci studentům gymnázia Jiřímu Voskovci a Janu Werichovi
- Jaroslav Ježek – hudba
- Vest pocket revue (slovní hříčky, obrovský úspěch)
- Smoking revue (pokus o opakování úspěchu, už se nepovedlo)
- Forbíny
- Další tvorba
- Caesar – 1. politická hra (Caesar jako diktátor)
- Osel a stín
- Kat a blázen
–hry vyvolávaly nevoli hitlerovského Německa “
–změna názvu (Spoutané divadlo)
- Balada z hadrů
- Těžká Barbora
- Rub a líc
- Za války v USA, po válce pokus o pokračování – nevyšel, Voskovec zpět do USA (úspěšný v Holywoodu – Dvanáct rozhněvaných mužů)
- Werich jako ředitel divadla ABC
–uvádí muzikál Divotvorný hrnec
–hledá partnera (Miroslav Horníček)