KREATIVITA ANEB FANTAZII SE MEZE NEKLADOU
Pojem kreativita překládáme do jednoduchého českého slova tvořivost nebo také invence, což znamená nalézat či objevovat. Je to zvláštní soubor schopností, které nám umožňují provádět tvůrčí činnosti. Jejím projevem je vznik nového produktu, díla nebo myšlenky. V dnešním článku si pojem rozebereme více do hloubky a ukážeme si, ve kterých částech vaší prezentace byste se na něj měli zaměřit.
Stupně kreativity
Tvořivost dělíme na dvě základní oblasti – uměleckou a vědecko-technickou. Obě kategorie mají společné znaky. Dále můžeme určit jednotlivé stupně kreativity, ukážeme si klasifikaci podle dvou různých autorů.
Flanagan rozlišuje tři stupně tvořivosti:
- produktivitu – množství ideí
- kreativitu – kvalita ideí
- ingenuitu (důmyslnost) – objevování problémů a jejich překvapivé řešení
Maňák rozděluje tvořivost do čtyř stupňů:
- expresivní (spontánní) – dílo vznikne z náhlé potřeby, nutkání
- inovativní – vznik novinek oproti běžné praxi, záměrná snaha o něco nového
- inventivní – vynalézavost, originalita a nová řešení
- emergentní – projev geniality
Všechny stupně jdou spolu ruku v ruce, pro tvorbu prezentace ovšem není ani tak zapotřebí obrovská produktivita jako kreativita. Nejde nám o co největší počet myšlenek, ale o jejich smysl a kvalitu. Důmyslnost je vlastnost, která se hodí vždycky. Spontánní stupeň je skvělé následovat, pokud je to zrovna možno. Sami jistě znáte situace, kdy si sednete k práci, a nic vám nejde. A vedle toho jsou dny, kdy tu stejnou práci máte během chvilky hotovou, baví vás, a přichází jeden nápad za druhým. Těchto momentů využijte, jakmile přijdou, zasedněte a pracujte na své prezentaci. Vhodné je si všechny nápady zapisovat
a poznamenávat, abyste se k nim později mohli vracet a na nic nezapomněli.
Jak se projevuje tvořivý člověk
Obecně se udává, že pro tvořivost není zapotřebí vysoká míra inteligence. Přehnaná inteligence může být naopak mnohdy překážkou. Tvořivý člověk má široké zájmy, je zvídavý a hravý, snadno se nechává inspirovat okolím a rád zkouší nové věci. Do své činnosti zapojuje vlastní představivost a fantazii. Projevuje zájem také o formu a eleganci, není až tak přesný
a pečlivý, jedná intuitivně a je do jisté míry náladový. Má cit pro estetiku, emoce a sociální oblast. V některých ohledech se může vymykat konvencím a očekáváním běžné doby. Tak co, poznali jste se v některých bodech?
Kreativita v prezentování
Základní složkou vaší prezentace, ve které byste měli kreativitu uplatnit, je téma. To musí být nové, zajímavé a přínosné. Pokud si výběrem nejste jisti, nebojte se nechat si poradit a inspirovat se. Inspiraci můžete čerpat z knih, filmů, aktuálního dění či problémů, využijte také konzultace s kamarády nebo zkušenými osobami z praxe.
Jistou dávku tvořivosti vložte také do vizuální prezentace, budete-li ji připravovat. Grafická prezentace podpoří váš projev a vy se na ní můžete dosyta vyřádit, co se formy, barev, textu a obrázků týče. Zde ovšem doporučujeme držet fantazii lehce na uzdě, protože prezentace by neměla připomínat divokou džungli, ale jasnou a přehlednou práci.
V neposlední řadě kreativně přistupujte k průběhu celého vašeho projevu. Kromě zajímavých myšlenek, které chcete sdělit, se zamyslete, zda neexistuje něco, co by váš dlouhý proslov oživilo a udělalo z něj nekonvenční záležitost. Může se jednat o drobné maličkosti a změny, které publikum překvapí. Připravte si netradiční otázky, zapojte publikum, obdarujte lidi malým dárkem, zvolte neobvyklou hru či ledolamku. Zde se fantazii meze opravdu nekladou.
Práce na kreativitě
Přestože kreativita byla do jisté míry dána každému z nás a její úroveň se
u jednotlivých jedinců liší, nezoufejte, pokud jí zrovna neoplýváte. Je samozřejmě vhodné ji rozvíjet už v dětství formou různých her a tvořivé činnosti, dětský věk již u sebe nevyužijete, stále ale existují mnohá řešení, jak na vlastní kreativitě zapracovat. V první řadě se nebojte zkoušet nové věci. Poohlédněte se také po kurzech kreativity a tvůrčí činnosti, mnohdy zde naleznete zajímavé tipy, rady a zkušenosti.