Generic selectors
Pouze přesné výsledky
Hledat v názvech
Hledat v popisku
Post Type Selectors
Vybrat obor
Anglický jazyk
Biologie a zdravotnictví
Český jazyk a literatura
Chemie a biochemie
Dějepis a dějiny umění
Ekonomie a účetnictví
Francouzský jazyk
Fyzika a elektrotechnika
Hotelnictví a cestovní ruch
Informatika
Magazín
Management a marketing
Matematika
Německý jazyk
Ostatní
Právo
Rady a návody
Španělský jazyk
Společenské vědy
Zeměpis a geologie

Úvod do objektivismu

Téma prezentace: Úvod do objektivismu
Typ souboru: prezentace PPTX
Přidal(a): Tomáš Lejsek
 


 
Popis materiálu:
Jedná se o prezentaci na téma filozofie objektivismu Ayn Randové aneb proč potřebujeme filozofii. Dozvíte se co je filozofie a její oblasti, kdo je ovlivněn filozofií, misintegrace, disintegrace, integrace a mnoho dalšího.
 
Osnova:
Proč potřebujeme filozofii

  • Úvod do Objektivismu Ayn Randové

 
Co je filozofie

  • Filozofie studuje základní povahu reality, člověka, a jeho vztahu k realitě
  • Úkolem filozofie je poskytnout člověku ucelený pohled na život
  • Tento pohled pak slouží jako základní reference pro jeho jednání, duševní i fyzické, psychologické i existenciální
  • V širším slova smyslu poskytuje filozofie předpoklad pro všechny další vědní obory i veškeré lidské konání a tvoří dějiny
  • Tři základní otázky: Co je svět? Jak to víme? Co s tím?

 
Toto všechno je filozofie
Každý je ovlivněn filozofií

  • “Možná je to dobré v teorii, ale co praxe?” – Platón
  • “Třeba je to dobré pro vás, ale ne pro mě.” – William James
  • “Nebuďte si tak jistý – nikdo si nemůže být ničím jist.” – David Hume
  • “Jsme jenom lidé. Nikdo není na tomhle světě dokonalý!” – sv. Augustin
  • “Sice to nemůžu dokázat, ale cítím, že je to pravda.” – Immanuel Kant
  • “Nejprve jednej, a mysli až potom.” – John Dewey
  • “Možná to byla pravda včera, ale dnes už ne.” – Hegel
  • “Nelze dvakrát vstoupit do stejné řeky.” – Herakleitos

 
Oblasti filozofie

  • Metafyzika – Postihuje základní principy existence; axiomy
  • Epistemologie – Nauka o poznání; teorie pojmů
  • Etika – Přímo odvozená z prvních dvou oblastí; jak máme žít, abychom mohli v realitě fungovat; a proč bychom vůbec měli chtít fungovat
  • Politika – Aplikace etiky na život ve společnosti; teorie ideálního státu
  • Umění – Teorie estetiky; zobrazení reality na základě umělcovy filozofie

 
Filozofie jako integrace smyslových dat

  • Filozofie je věda o základních stavebních kamenech reality
  • Lidé mají smysly, zpracováváme jednotlivé vjemy, integrujeme je do pojmů, a jak se na tento proces díváme, to pak vytváří filozofii a následně nastavuje směr společnosti
  • Tři mody (DIM analýza):
  • Integrace
  • Misintegrace
  • Disintegrace
  • Leonard Peikoff: DIM Hypothesis

 
Misintegrace

  • Platón
  • Integrace skrze transcendentální svět
  • Pojmy jsou nezávislé na vnímání
  • Poznvání skrze vnuknutí nebo mystickou kontemplaci
  • Platonismus X Worldy Supernaturalism
  • Podobenství o jeskyni
  • Východiska:
  • Dvě reality; svět idejí X náš svět
  • Naše realita je pouze odrazem dokonalejší vnější reality
  • Mysticismus
  • Altruismus
  • Totalitářství; filozof na trůně

 
Disintegrace

  • Immanuel Kant
  • Odpověď na osvícenství a revoluci rozumu: jak vrátit do hry nadpřirozeno, když bylo rozumem vyvráceno.
  • Teze o nedokonalosti smyslů a rozumu. Apriorismus. Snaha o poznání je dokonce nežádoucí, protože smysly jsou nedokonalé. Poznání je nemožné, protože poznáváme smysly a rozumem
  • Pojmy a vnímání odtrženo od skutečné reality.
  • Východiska:
  • Věci jsou samy o sobě nepoznatelné
  • Dvě reality: svět pro nás, který vnímáme, a svět tak, jak je o sobě
  • Etika: společenské jevy, spontánní řád, altruismus
  • Politika: egalitářství, pluralismus

 
Integrace

  • Aristoteles
  • Svět chápeme skrze pojmy odvozených z vnímání
  • Není žádný nadpřirozený svět
  • Podstata je přímo v objektu, tedy žádné odrazy vnější reality. Tuto podstaty odhalujeme smysly a rozumem
  • Zde ve 20. století navázala Ayn Randová
  • Objektivismus X intrinsicismus
  • Východiska:
  • Plně poznatelný svět otevřený našemu rozumu
  • Etika: egoismus
  • Politika: svoboda

 
Toto všechno je filozofie
Objektivismus

  • Ayn Randová (1905, Petrohrad – 1982, New York)
  • Spisovatelka. Romány We The Living, Anthem
  • První slavný román, Zdroj (The Fountainhead); zaměřený na etiku a vnitřní integritu osobnosti
  • Hlavní dílo, román Atlasova vzpoura (Atlas Shrugged); zaměřený na společnost, politiku; druhá nejvlivnější kniha v Americe
  • Romantický realismus
  • Obhajoba rozumu, racionálního egoismu, čistého kapitalismu a svobodné společnosti
  • Kritizovala jak americkou New Left, tak konzervativce a republikány, i libertariánské hnutí

 
Následovníci

  • Leonard Peikoff
  • Intelektuální dědic; psycholog a filozof
  • Dílo: Ominous Parallels, Objectivism – The Philosophy Of Ayn Rand, DIM Hypothesis, mnohadílný cyklus přednášek History of Western Philosophy
  • Založil Ayn Rand Institute
  • Nathaniel Branden
  • Psycholog
  • Six Pillars Of Self-esteem
  • Allan Greenspan
  • Ekonom
  • Šéf FEDu
  • Yaron Brook
  • Ekonom, ředitel Ayn Rand Institute

 
Realita

  • Axiomy
  • Existence existuje
  • Vědomí
  • Identita (A = A)
  • Svět existuje nezávisle na člověku a jeho vědomí
  • Přirozený svět zahrnuje vše, co existuje. Proto nemůže existovat žádný “nadpřirozený svět”.
  • Vědomí svět vnímá, nikoli vytváří
  • Nezávisle na našich přáních, idejích či emocích existují přirozené zákony, funguje vztah příčiny a následku.
  • Aby člověk přírodu ovládl, musí se jí přizpůsobit

 
Teorie poznávání

  • Jediným nástrojem k poznání reality je rozum.
  • Člověk je schopný poznávat pouze na základě svého smyslového vnímání, které je automaticky platné.
  • Naše smysly jsou dokonalé, poskytují dokonalá a jedině platná data
  • Smyslově vnímaná data integrujeme rozumem do pojmů, na jejichž základě člověk jedná. Pojmy zařazujeme do kontextu, vytváříme abstrakce.
  • Pojmy jsou objektivní – založené na objektivní realitě a kontextu.
  • Objektivismus vs. Aristoteles
  • Nástrojem poznání není víra ani emoce. Neexistuje žádné vrozené poznání, žádné apriorní znalosti

 
Člověk

  • Člověk je reálnou, samostatnou bytostí
  • Jednotou těla a vědomí.
  • Protiklad ke dvěma formám mysticismu: materialismu a idealismu
  • Má volní schopnost
  • Je plně odpovědný za svůj život a důsledky svého jednání
  • Je tvůrcem svého života.
  • Odmítnutí tezí o inherentní zkaženosti člověka

 
Etika

  • Založena na metafyzice a teorii poznání. Z toho, co je realita a jak ji poznáváme vyplývá nutnost nějak vůči ní jednat
  • Člověk je rozumová a volní bytost. Jeho jednání není determinované. Proto musí mít etiku.
  • Měřítkem morálky je člověk
  • Vše co chce člověk získat nebo uchovat, je hodnotou
  • Na rozumu postavený žebříček hodnot, z nichž nejvyšší je vlastní život (v souladu s identitou lidské bytosti)
  • Hodnoty jsou vzájemně v hierarchii, postupně na sobě závisí. Člověk je sám sobě nejvyšším cílem.
  • Aby člověk mohl žít, musí dosahovat hodnot: racionální egoismus
  • Altruismus je etikou smrti

 
Egoismus X altruismus

  • Etika je objektivním principem, platí pro každého, a diktuje nám ji povaha reality
  • Žádné střední cesty, kult morální šedi
  • Altruismus
  • Obětování úsudku, rozumu, nezávislosti, hodnot, a nakonec i svého vlastního života
  • Jako princip je altruismus nemožný, odtud teze o vnitřní zkaženosti člověka
  • Egoismus
  • Jasně a racionálně vystavěný žebříček hodnot. Život v dlouhodobém horizontu. Nikoliv uspokojování vrtochů a rozmarů.
  • Princip obchodu
  • Žádný parazitismus. Ten počítá s altruismem na straně oběti.

 
Politika

  • Aplikace etiky na společnost a stát
  • Svoboda jako absence iniciace násilí. Má smysl jen v lidské interakci, nikoliv svoboda jako možnost jednat libovolně nezávisle na realitě
  • Ideální uspořádání společnosti umožňuje člověku jednat v souladu se závěry svého rozumu a řídit se racionální morálkou
  • Stát je prostředkem kolektivní obrany a objektivnímu použití síly proti iniciaci násilí. Pouze takový stát je morální.
  • Altruismus > Socialismus, totalita
  • Egoismus > Laissez-faire kapitalismus, oddělení státu a ekonomiky, přirozená práva jednotlivce (život, svoboda, majetek)
  • Kapitalismus je dobrem pro každého člověka, protože je odvozen z podstaty člověka jako volní bytosti se schopností rozumu
  • Přirozená práva jednotlivce jsou neslučitelná se sociálním státem či tzv. smíšenou ekonomikou (tedy v čem žijeme dnes).

 

  • Umění
  • Činnost sama o sobě
  • Vyjádření našeho pohledu na realitu podle vlastního hodnotového systému
  • Působí rovnou na naše vnímání světa, na náš “sense of life”
  • Romantický realismus, zobrazuje svět jaký by mohl být a měl být
  • Hrdina “larger than life”, nikoliv chlápek odvedle
  • V protikladu k socialistickému realismu, naturalismu, nebo formám neobjektivního umění (moderna, surrealismus)

 
V čem žijeme dnes?

  • Pojmový chaos
  • “Nikdo není majitelem pravdy”
  • “Společnost/stát musí pobízet”
  • “Sociální spravedlnost”
  • “Lidskost proti sobectví”
  • Diskreditace hodnot
  • Vzestup mysticismu
  • Silnější paternalistický stát
  • Umění jako kult ošklivosti

 
Prameny a literatura

  • Leonard Peikoff: Objektivismus – Filozofie Ayn Randové
  • Ayn Randová: Atlasova vzpoura
  • Ayn Randová: Zdroj
  • Jiří Kinkor: Trh a stát
  • www.aynrand.cz
  • www.facebook.com/aynrand.cz/

 

  • Leonard Peikoff: DIM Hypothesis
  • Leonard Peikoff: The Ominous Parallels
  • Ayn Randová: Virtue of Selfishness
  • Yaron Brook: Free Market Revolution
  • Peter Schwartz: In Defense Of Selfishness

 
„Nedala jsem si dnes večer za úkol získat vás pro svou filozofii, nýbrž pro filozofii jako takovou. … Jsem přesvědčena, že pokud si uvědomíte důležitost filozofie a potřeby jejího kritického zkoumání, dospějete k tomu, že přijmete právě moji filozofii.“
Ayn Rand: Philosophy – Who Needs It, 1974