Téma prezentace: Představy a fantazie
Typ souboru: prezentace PPTX
Přidal(a): 🙂
Popis materiálu:
V prezentaci jsou popsány představy a jak se liší od skutečnosti, nechybí rozdělení na typy představivosti. Zrakový typ – vizuální typ, sluchový typ – auditivní typ, pohybový typ – motorický typ. Funkce představ. Fantazie.
Osnova:
- Představy a fantazie
- Popište, jaké pocity ve vás vyvolá představa následujících slov :
–čokoláda
–zkoušení u tabule
–chůze do schodů
–vánoční stromek
–zlomená ruka
- Představa
- schopnost vyvolat si ve vědomí představu předmětu nebo jevu, ačkoliv právě nepůsobí na naše smyslové analyzátory
- obraz tohoto předmětu nebo jevu se nazývá představa
Od skutečnost se liší těmito znaky :
–jsou méně jasné a zřetelné, nemají takovou živost
–nejsou tak úplné, v představě může něco chybět
–nejsou tak stálé jako vjemy, střídají se
Představy v našem vědomí mohou vznikat dvojím způsobem :
- vzpomínkové představy ( paměťové)
- vybavují se v té podobě, v jaké je člověk získal ( např.podoba matky, filmu…)
- kopírují skutečnost
- vyvolá-li jedna představa jinou a ta další → asociace ( spoje )
- čím člověk více čte, poslouchá rozhlas, mluvené slovo, vyprávění druhých →tím větší má zásobu vzpomínek, tím více vzpomínkových asociací
Cvičení
- vzpomínkové představy – asociace
- fantazijní představy (obrazotvornost)
- vnášíme nové prvky, utváříme nový obraz, vlastní fantazijní představu
- dovedeme si představit i takové věci, které jsme nikdy nevnímali ( např.při čtení knížky, si představujeme hlavní hrdiny, pohádkové bytosti, svoji budoucnost..)
- nezbytná složka jakékoliv lidské činnosti ( umění, věda, výroba……)
- Většina lidí si představy a fantazie svého soukromí nechává pro sebe
- Umělecky nadaní lidé je promítají do své tvorby, básníci do veršů, malíři do svých obrazů …
- http://www.youtube.com/watch?v=8yYcEX5O5a4
- Typy představivosti
- Zrakový typ – vizuální typ
- Sluchový typ – auditivní typ
- Pohybový typ – motorický typ
- Zrakový typ – vizuální typ
- dominantní jsou zrakové představy
- dobrá paměť na tváře, vzhled předmětů
- při učení barevně si označovat, znázorňovat, názorná schémata, obrázky, mapy
- představitelé tohoto typu jsou malíři
- Sluchový typ – auditivní typ
- lehké vybavovaní zvukových představ
- paměť na melodie, hlas lidí
- student tohoto typu si lehce pamatuje, co slyšel (slyšení výkladu, učení nahlas)
- představitelé tohoto typu – hudebníci
- Pohybový typ – motorický typ
- lehké vybavování si pohybových představ
- paměť na taneční, sportovní pohyby
- student si dobře vybavuje zvláště to, co si sám zapsal.. činnost, kterou sami vykonali
- sportovci, tanečníci,..
- ! ale
- většinou nikdo nemá vyhraněný typ představivosti
- smíšené typy s dominancí některého typu
- typ představivosti se může měnit v důsledku převládající činnosti nebo cvičení
- !! tedy student bude
- výklad poslouchat …. Co kdyby byl sluchový typ
- zapisovat si … Co kdyby byl pohybový typ
- kreslit si obrázky a schémata … Co kdyby byl zrakový typ
- Funkce představ
- Příprava činností
- Vyrovnávání vnitřního napětí, zvládání citových problémů → náhradní uspokojení představ
x
- Únik před realitou → když svá přání neuskutečňujeme třeba ze zbabělosti nebo z lenosti
- Představy tvoří vnitřní svět, který má pro nás hodnotu sám o sobě
- Fantazie
- tvořivá psychická činnost → bez ní by nedocházelo k žádnému pokroku → zdroj kreativity
- každá reálná podoba ( nový model automobilu, dům, oblek, dort,..) byla nejprve představou, fantazií – viz.prezentace Když se kuchař nudí
- nápad → jasnější podoba → práce na reálném výrobku
- lidská fantazie nemá hranic, kromě těch, které si člověk dává sám
- fantazie aktivizuje duševní potenciál člověka, poskytuje mu smysl života,umožňuje mu seberealizaci, dává pocit radosti a štěstí
- je velmi důležité podporovat a rozvíjet přirozenou dětskou fantazii, neubíjet ji
- stimulující prostředí, výběr hraček, použití věcí z domácnosti ke hraní, vyprávění pohádek, příběhů,malování,používání barev, modelování, převleky, knížky a četba
x televize, video, dvd, počítač
- zvláštním druhem fantazie je bdělé snění
–vytváření představ o vlastní budoucnosti