Téma prezentace: Jan Duns Scotus
Typ souboru: prezentace PPTX
Přidal(a): netka
Popis materiálu:
Téma této prezentace se týká filosofie. Naleznete v ní ty nejdůležitější informace o skotském mnichovi Janu Dunsu Scotusovi.
Osnova:
Jan Duns Scotus
- Skotský mnich, řeholník – františkán, teolog a psycholog, jeden z představitelů scholastiky
- 1266, Duns ve Skotsku – 1308, Kolín nad Rýnem
- přezdíván: doctor marianus (zastával mínění o neposkvrněném početí Panny Marie)
- doctor subtilis (důsledný)
- Posmrtně prohlášen blahoslaveným Janem Pavlem II. roku 1993
- Napsal komentář k Sentencím Petra Lombarda a řadu komentářů k Aristotelovi
- Dlouho přednášel na univerzitě v Paříži
- Postavil se spolu s dalšími knězi proti placením daní roku 1303 a Paříž musel opustit
- Později se vrátil – získal titul magistra
- Byl profesorem teologie na františkánské fakultě v Paříži
- Zemřel nejspíše na mor v Kolíně nad Rýnem, kde přednášel na františkánském učilišti
- Scotovo dílo (26 svazků) – jeho poznámky, nehotové rukopisy a záznamy z přednášek
- – několikrát doplňovány, opravovány
- Nejdůležitějším spisem – Ordinatio
Myšlení
- Scholastika – snaha oddělit filosofii jako přirozené poznání od teologie
- – založeno na Božím zjevení a Bibli
- Obracel se proti Aristotelovi
- Harmonizován s křesťanstvím – Tomášem Akvinským
- -na rozdíl od něj – rozlišuje filosofické poznání od teologického
- vůle není podřízena rozumu, rozum vůli slouží tím, že ví
- Filosofické poznání – je omezené, sklon ke skepsi
- Teologické poznání – praktická nauka, řídí se Boží láskou, vůlí
Teorie poznání
- Rozlišuje abstraktní poznání – vede k pojmům, definicím
- Intuitivní poznání – chápe věci vcelku a holisticky, ale také rozeznává jednotlivou věc, umožňuje sebereflexi a sebepoznání
- V logice rozlišuje mezi intenzí a extenzí pojmu
- zabýval se otázkami možnosti, chtění, záměrů a modální logikou
- Nepochybuje o možnosti pravého poznání, je však založeno na evidenci bezprostředního náhledu
- Metafyzika
- Vypracoval nové pojetí jsoucna
- -k teorii Tomáše Akvinského připojil: jsoucno je to, čemu neodporuje být
- Všemu, co je, přináleží stejným způsobem : stvořeným věcem i Bohu
- Dělí jsoucno na konečné a nekonečné
- Tvrdí, že Bůh jest a více k němu nemůžeme poznat – není zachytitelný smysly
- byl filosofický realista – univerzální existuje dřív než je poznáno a není tedy produktem našeho myšlení
- Etika
- Základem je svobodná vůle
- Člověk s epohybuje mezi příjemným a spravedlivým – mezí tím se rozhoduje
- – jedná dobře jen pokud se rozhodne pro spravedlnost
- Vůle sama je slepá, je třeba rozmyslu a za vše nese člověk plnou zodpovědnost
- Boha je třeba milovat – příkazy a zákazy
- Evidentní 3 první přikázání z Desatera
- Podle něho cílem ke štěstí – povinnost jednat dobře
- Theologie
- Bůh je nekonečný a neomezený
- Zdůrazňuje Boží svobodu
- Svět Bůh stvořil z neomezené Boží vůle, proto nemůžeme vidět žádné důvody stvoření světa – kdyby chtěl, stvořil by ho jinak
- Nelíbili se mu Židé
Zdroje
- www.cs.wikipedia.org [20. 2. 2014]
- www.catholica.cz [20. 2. 2014]
- www.Google.com (obrázky)