Generic selectors
Pouze přesné výsledky
Hledat v názvech
Hledat v obsahu
Hledat prezentace
Hledat stránky
Vybrat obor/předmět
Anglický jazyk
Biologie a zdravotnictví
Český jazyk a literatura
Chemie a biochemie
Dějepis a dějiny umění
Ekonomie a účetnictví
Francouzský jazyk
Fyzika a elektrotechnika
Hotelnictví a cestovní ruch
Informatika
Magazín
Management a marketing
Matematika
Německý jazyk
Ostatní
Právo
Rady a návody
Španělský jazyk
Společenské vědy
Zeměpis a geologie

Chystáte se na první pracovní pohovor?

Víte, na co se vás personalista nesmí zeptat a co popřípadě odpovědět?

První pracovní pohovor většinou není nic příjemného: nevíte příliš, do čeho jdete, jak se chovat, nervozita funguje na plné obrátky a stres vás může pořádně ochromit. Pokud se však dobře připravíte, můžete své obavy hodit za hlavu a působit jako profesionál od prvního kroku do kanceláře. Jaké otázky čekat na pohovoru a které jsou naopak pasé? Jak se zachovat, když se personalista zeptá na něco nevhodného?

 

Pracovní pohovor v kostce

Jestliže vás čeká váš první pohovor na vysněnou práci, jistě oceníte stručný přehled toho, jak to na takovém pracovním pohovoru vlastně probíhá. V první řadě je nutné řídit se podle pravidel slušného chování a etiky. Nemusíte však působit jako zakřiknutý nováček, zdravé sebevědomí a asertivita patří mezi kladně hodnocené vlastnosti uchazečů. Začněte tedy nejprve s přípravou na onen den, abyste byli co nejvíce v klidu a zapůsobili na budoucího zaměstnavatele.

 

Začněte upraveným vzhledem

Na pracovní pohovor je potřeba vhodné oblečení. Ve vytahaném tričku a riflích na nikoho dojem neuděláte. Pro pohovory sáhněte po formálním oblečení, které by se hodilo i na danou pracovní pozici. Pro vysoké pozice jako jsou manažeři, vedoucí a podobně se hodí přísně formální styl, pro běžnější práce v kanceláři jako je asistent/ka, online marketér nebo administrativní pozice postačí formal casual styl.

Pro ženy se tedy hodí formální šaty, kostýmky, sukně po kolena, halenky a košile ve střídmých barvách, lodičky nebo baleríny. Nepřehánějte to s líčením ani šperky, ale decentní doplňky jsou povoleny.

Pánům doporučujeme košili a formální kalhoty, popřípadě oblek. Kravatu můžete vynechat, pokud se nejedná o vysokou pozici. Slaďte také ponožky, boty a pásek.

Pokud kouříte, odpusťte si poslední cigaretu alespoň hodinu před pohovorem nebo použijte žvýkačku, kterou nezapomeňte včas vyhodit.

 

Zjistěte si informace o daném zaměstnavateli

Vaše domácí příprava by dále měla zahrnovat pečlivé prostudování všech dostupných informací o dané firmě. Projděte si nejen web společnosti, ale také sociální sítě nebo články, které byly o zaměstnavateli napsány. Nejdůležitější informace si vypište na papír a naposledy 15 minut před pohovorem si je projděte.

Na pracovní schůzku se vždy vyplatí dorazit včas – ideálně 5 minut před zahájením pohovoru, tak nebudete příliš horliví a na zaměstnavatele netlačíte, ale zároveň jste včas na místě. Pokud tedy na místo setkání jedete autem nebo MHD, počítejte ve svém časovém plánu s případným zdržením a raději chvíli počkejte poblíž budovy, než abyste se v poslední minutě řítili po schodech.

Zahájení i ukončení pohovoru vždy nechte na personalistovi. Pro schůzku si tedy vyhraďte dostatek času, abyste jej nemuseli upozorňovat, že už budete muset odejít. Běžná délka prvního kola pohovoru může představovat i hodinu a půl času. Také se připravte na nejčastější otázky, které na pohovoru ve většině případů padnou.

 

Otázky, které na pohovoru očekávat

Pracovní pohovor většinou vede personalista nebo vedoucí či jiný zástupce zaměstnavatele. Pravděpodobně celou schůzku zahájí nějakým icebreakerem, jako je například otázka na cestu či zda jste mohli kancelář dobře najít. Tím vám dává prostor pro oddechnutí a prolomení nervozity. Dále vede pohovor pomocí nejčastějších otázek, mezi které patří:

  • Řekněte nám něco o sobě. Představte se.
  • Proč jste se přihlásil/a na tuto pozici? Co vás na ní zaujalo?
  • Vidím, že máte vzdělání v oboru XY, máte také praktické zkušenosti?
  • Jak se potýkáte se stresovými situacemi? Jak je řešíte?
  • Jaká je vaše silná/slabá stránka a jak se projevuje v pracovním výkonu?
  • Co byste chtěl/a dokázat během následujících 5, 10 let? Kde se vidíte touto dobou?
  • Měl/a jste někdy na starosti vedení týmu? Jaké to pro vás bylo?
  • Ve vašem životopise vidím, že jste studoval/a tuto školu, kurz, seminář… Co vám to dalo po pracovní stránce?
  • Co víte o naší společnosti?
  • Považujete se spíše za týmového hráče nebo leadera?
  • Proč bychom měli přijmout právě vás?

Nezapomeňte, že pracovní pohovor by neměl být pouze výslech. Mělo by se jednat o dialog na základě společného tématu  – dané pracovní pozice – takže se nebojte vyptávat, diskutovat a zajímat se.

Je možné, že vám personalista dá prostor až na konci pohovoru pro vaše dotazy a vy byste měli mít 3-5 otázek připravených v záloze. Neptejte se však na informace, které již padly, abyste nepůsobili, že jste nedávali pozor. Personalista by vám taky měl během pohovoru představit společnost, do které se hlásíte a především podmínky a náplň pracovní pozice.

 

Na jaké otázky se vás personalista zeptat nesmí?

Existují také otázky, které by na pohovoru neměly vůbec zaznít. Jedná se o témata, která se řadí mezi diskriminační a nejčastěji se za ně považujeme otázky ohledně věku, počtu dětí, rodinného stavu, politické i náboženské příslušnosti apod. Tyto témata tedy nemusíte uvádět ani do svého životopisu nebo motivačního dopisu.

Diskriminační otázky jsou opatřeny zákonem a zaměstnavatele by vůbec neměly zajímat. V praxi se však běžně setkáváme s otázkami na počet dětí, věk apod. nebo se často zahrnují do různých dotazníků. Jak se zachovat, když se s tímto přístupem setkáte?

 

Jak reagovat na diskriminační otázky na pohovoru?

Jestliže přece jen padne z úst personalisty nebo v dotazníku některá z uvedených dikriminačních otázek, nemusíte na ně vůbec odpovídat. V dotazníku je pouze vynechejte, ovšem při přímé konfrontaci se jedná o poměrně křehkou situaci.

Tu můžete zkusit vyřešit tak, že druhé straně odpovíte, že odpověď na tuto otázku nemá vliv na váš pracovní výkon. Může se stát, že upozornění zaměstnavatel nebo personalista pochopí a vše se ve slušnosti přejde. Někdy však na odpovědi trvají nebo se diskriminačních otázek při pohovoru objeví více.

Pak již pomůže jedině jasné sdělení, že takové otázky nepatří k pohovoru dle zákona, avšak vaše šance na získání práce se tím výrazně sníží. Otázkou však zůstává, zda pro takového zaměstnavatele vůbec chcete pracovat. Většinou se totiž do vašeho soukromí bude chtít dostat i během pracovního poměru, nejen na pohovoru.