Móda je většinou cyklická, někdy však i inovativní, a to již od vynálezu šicího stroje až po vzestup elektronického obchodu a samonavrhování. Dnešní módní technologie rostou mnohem rychleji než kdykoli v historii.
Ale, jak tedy samonavrhování souvisí s tímto růstem? A je opravdu samonavrhování oblečení budoucností módy? Na to a mnohem víc se podíváme v dnešním článku.
Budoucnost módy
V módní budoucnosti nás čeká několik změn. Tyto čtyři změny budou ale nejviditelnější a nejzásadnější:
- využití dat o zákaznících,
- samonavrhování
- oblečení,
- digitalizace a online móda,
- udržitelná móda.
Využití dat o zákaznících
Žijeme v moderní době a jako každé odvětví v průmyslu i móda stále více využívá data o zákaznících. Tato data jim slouží k pochopení preferencí zákazníků, vytváření produktů, ale také ke sledování zákazníkova nákupního chování. A tedy i budoucnost módy bude založena na těchto údajích.
Výhod používání dat zákazníků je mnoho. Tak například poslouží k výrobě kusů, které si spotřebitelé skutečně oblečou, propojí správné zákazníky s kusy, které se jim budou reálně líbit, ale také sníží odpad z oblečení. Údaje o zákaznících také zefektivní značky a dá jim prostor pro inovace.
Samonavrhování oblečení
Další budoucností je samonavrhování oblečení. Svou originální vtipnou mikinu, spodní prádlo s podobiznou partnera nebo mobilní kryt s vaším domácím mazlíčkem může mít každý. Často je právě takový kousek oblíbeným oblečením v šatníku, protože může vyjadřovat vaše postoje, názory, nějaké zábavné téma a celkově vaše sebeurčení.
Samonavrhování se pomalu ale jistě stává velkým módním hitem zejména pro ty, kteří namísto přesných módních trendů respektují sebe jako osobnost se svými názory. V současnosti jsou velmi oblíbené mikiny s kapucí s vlastním potiskem, kde převažují vtipné popisy a obrázky, fotky partnerů a domácích mazlíčků, či politicko-společenské citáty.
Samonavrhování oblečení má nespočet výhod, jako například:
- zákazníci si mohou vytvořit svůj vlastní design podle své fantazie a představy;
- při samonavrhování si můžete vytvořit design, který často není dostupný nebo je v obchodech a e-shopech o podstatnou částku dražší;
- na oblečení si můžete navrhnout rodinnou fotku jako design, což může sloužit jako milý dárek pro vás nebo někoho z vaší rodiny;
- při samonavrhování se meze nekladou a vy tak budete mít své vlastní originální oblečení.
Digitalizace a online móda
Značky a návrháři budou muset přizpůsobit způsob, jakým vytvářejí a prodávají oblečení, neboť budoucnost módy se odehrává online. Zákazníci stále více využívají e-shopy a nakupování online, protože je to rychlejší a efektivnější. Maloobchodníci s módou k tomu, aby se uživili, budou nuceni tento trend následovat.
Ti nejúspěšnější nejen zpřístupní oblečení online, ale udělají z digitálního nakupování neuvěřitelný zážitek. K tomu využijí technologie jako AR a VR. Tyto technologie jim poslouží k tomu, aby umožnily zákazníkovi „vyzkoušet“ si oblečení online. Již dnes mnohé značky přecházejí na virtuální módní přehlídky a digitalizují své návrhy do 3D prototypů.
Udržitelná móda
Módní průmysl je již dlouho jedním z největších ekologických problémů. Je to zejména pro její neudržitelnost, neetické a neekologické výrobní metody. V budoucnu se to však může změnit. Již nyní některé značky směřují k udržitelným látkám a ekologickým a etickým výrobním metodám. Rychlá móda je na ústupu, a to ve prospěch pomalé módy. Oblečení v pomalé módě je ekologičtější a je navrženo tak, aby vydrželo déle.