Psychoterapie – prezentace

Téma prezentace: Psychoterapie

Typ souboru: prezentace PPT

Přidal(a): Petr

 

 

Popis materiálu:

Obecná definice základních pojmů psychoterapie. Obsahuje základní psychoterapeutické metody, formy psychoterapie a její druhy. Dále se pak zabývá nejvýznamějšími psychoterapeutickými směry.

 

Osnova:

  • Psychoterapie
  • Psychologickými prostředky působí na duševní život, chování člověka, jeho meziosobní vztahy i tělesné procesy tím, že navozuje žádoucí změny a tak podporuje úzdravu a znesnadňuje vznik a rozvoj určité poruchy zdraví

 

  • Působí skrze:
  • Komunikaci
  • Sdělování významů s cílem ovlivňování druhého a navozování žádoucí změny
  • Verbální- rozhovor, výklad snů, psychodrama
  • Neverbální-psychogymnastika, relaxace, muzikoterapie
  • Psychoterapeutický vztah – má zásadní podíl
  • pozitivní očekávání je základní předpoklad terapeutického procesu, nutná je důvěra, naděje
  • Osobní setkání, průvodce
  • Neosobní, direktivní

 

  • Použití
  • Profylaxe-zamezení vzniku onemocnění
  • Terapie-neurózy, závislosti,somatoformní (neurocirkulační astenie, dráždivý tračník), psychosomatické poruchy(astma bronchiale, náchylnost k alergiím, srdeční potíže, GIT potíže, ekzémy, bolestivé stavy, anorexie, bulimie..)
  • Rehabilitace-zmírnění a přijetí následků poruchy zdraví

 

  • Indikace-všude tam, kde se na vzniku, rozvoji a udržování nemoci podílejí psychosociální činitelé
  • Cíle a účinnost
  • Osobnostní změny- pravdivější sebepoznání, porozumění sobě, rozsáhlejší akceptace sebe, zvýšení frustrační tolerance, nalezení a překonání vnitřních rozporů, změna hodnotového systému, názorů, postojů, chování
  • Změny projevu(chování) – změna maladaptivního chování, řešení problémových životních situací
  • Změny v nejbližším sociálním prostředí pac.-změna postavení členů mezi sebou, způsobu komunikace

 

  • Cíle vyjádřené v lékařské terminologii
  • Mírnění a odstraňování psychopatologických fenoménů- úzkost, strach, deprese
  • Přímá regulace nežádoucích psychofyziologických stavů- relax.postupy, hypnóza, biofeedback-krevní tlak, svalová tenze, imunitní odpověď
  • Formy
  • Individuální- nejčastější, 90stupňů, leží na lůžku
  • Skupinová-uměle vytvořená nebo přirozená, využívají se vztahy a interakce mezi členy skupiny
  • v rámci léčebného společenství- pacienti i personál
  • Prostředky
  • Psychoterapeutický rozhovor
  • Relaxační a psychofyziologické postupy-vegetativní aktivace, svalové a psychické napětí-autogenní trénink, progresivní svalové uvolnění, meditace, biofeedback
  • Expozice-nepřímo, v představách, přímo
  • Sugestivní, hypnóza-abreakce, analgezie
  • Psychodrama
  • Psychogymnastika
  • Arteterapie, muzikoterapie
  • Hra
  • Faktory, jimiž se navozuje změna – obecné
  • Situace terapie-bezpečí
  • Osobnostní charakteristiky terapeuta – zralost, vnitřní stabilita, vyšší frustrační tolerance, sebepoznání, odborné kvality, supervize, spokojenost v osobním životě, autenticita, vysoká schopnost akceptace a empatie
  • Osobnostní znaky pacienta- pozitivní motivace k úzdravě, pozitivní očekávání, sebeexplorace
  • Vztah mezi pacientem a terapeutem-, důvěra, respektování svých rolí , náklonnost
  • Specifické účinné faktory psychoterapie
  • Sugestivní-vlivem autority terapeuta
  • Rozumové-sebepoznání, porozumění souvislostem, náhled
  • Citové-důležité, emoční podpora, emoční korektivní zkušenost, abreakce(bouřlivé odžití vzpomínky na trauma), katarze(uvolnění a odstranění nepříjemných pocitů
  • Akční-učení, nácviky(asertivita), příznivá reakce okolí
  • Posílení, opakované působení
  • Posloupnost kroků v čase
  • Indikace pacienta
  • Motivace, pravidla, časový rozvrh, terapeutická smlouva
  • Psychoter.vztah a prostor
  • Intenzivní léčba- podpora autosanačních mechanismů a učení
  • Ukončení a zhodnocení
  • Psychoterapeutický výcvik
  • Mimořádné nároky na osobnost terapeuta
  • 5 let
  • Získání teoretických znalostí
  • Zažití psychoterapeutického procesu na sobě
  • Získání pt dovedností- nácvik
  • Supervize, bálintovské skupiny(diskutuje se vztah terapeuta k pacientovi a problémy v tomto vztahu)
  • Etika, filozofie
  • www.psychoterapeuti.cz
  • Hlubinná psychoterapie
  • Psychoanalýza- S. Freud, nevědomí, pudy(primární-sexuální=libido a sebezáchovy)
  • Autoerotická pregenitální infantilní sexualita ranného dětství (orální, anální, falická, oidipovský komplex=nevědomý erotický vztah a incestní přání dítěte vůči rodiči opačného pohlaví, přičemž rodič stejného pohlaví je vnímán jako sok, kastrační komplex, latence, normální genitální sexualita)
  • Fixace libida v určité fázi-perverze, potlačení=neuróza, náhražky

 

  • Libido se dostává do konfliktu se společenskými, mravními, náboženskými normami a vědomé já je musí ovládnout a vytěsnit zpět do nevědomí
  • Superego(nadjá)-ideály, normy
  • Id(ono)-biologické pudy
  • Já(ego)-regulující instance duševního života
  • Konflikt-vytěsnění-neuróza,nevědomý k.-sny, přeřeknutí, chybné výkony
  • Obranné mechanismy k odstranění úzkosti-vytěsnění, izolace, projekce, racionalizace…..
  • Psychoanalýza-odhalení vytěsněných pudových impulsů, převedení do vědomí, vrácení pod kontrolu vědomého já
  • Dynamická a interpersonální psychoterapie
  • Kořeny současných problémů hledá v minulosti, ale zkoumá i současné interpersonální vztahy a konflikty
  • Porozumění vlastnímu podílu na opakujících se problémech, souvislosti mezi současným nepřizpůsobivým chováním, postojem a prožíváním a významnými dřívějšími zážitky
  • Dosažení náhledu, prožití emoční korektivní zkušenosti, opravení postojů a dosažení sociální adaptace
  • Behaviorální psychoterapie
  • Přímá změna chování, odučování a přecvičování naučených reakcí, k vyléčení neurózy vede přímá změna v jednání
  • Terapeut je direktivní, léčba krátkodobá zaměřená na problém
  • Expozice, sebekontrola, sebeodměňování, tresty, sebeprosazení, svalová relaxace, desenzibilizace =odstraňování maladaptivního chování a posilování adaptivního
  • Kognitivní psychoterapie
  • Myšlení, vědomá činnost, přítomnost, racionální logická argumentace- aktivně čelit mýtům, absolutizujícímu myšlení a vrozené tendenci k iracionalitám typu „nikdo mě nemá rád, všechno vždy zkazím, …“(podstatný význam má výchova dětí, která mnohdy narušuje jejich duševní rovnováhu)
  • Terapeut coby expert přesvědčuje, argumentuje, dává domácí úkoly
  • Cílem je překonat naučenou bezmocnost, myslet logicky a prakticky a naučit se optimismu
  • KBT
  • Komunikační, systémové a systemické pojetí
  • Rodina, zpětnovazebné homeostatické mechanismy udržující psychopatologií rovnováhu v rodině, ovlivnění pravidel
  • Důraz se neklade na to, clidé sdělují , ale jak to sdělují – dvojná vazba v komunikaci (inkompatibilní verbální a neverbální zprávy)
  • Nositel symptomů(identifikovaný pacient) + ostatní členové rodiny
  • Zdolání rigidního odporu rodiny ke změně

 

  • Existenciální a humanistická psychoterapie
  • Jedinečnost každé osobnost,podporování osobního růstu, seberealizace, uskutečňování životního poslání, vnitřní zážitkový svět
  • Autentičnost, existenciální úzkost související se lhaním si, zodpovědností za své rozhodování
  • Gestalt pt
  • Rogersovská pt
  • Daseinsanalýza
  • Logoterapie
  • Humanistická pt
  • Gestalt pt
  •  Přítomnost, uvědomování si, prožívání a vyjadřování emocí tady a teď, autenticita, přijetí svých polarit (úplného tvaru-gestaltu-života), pán(nutí nás jednat správně,žádá, nařizuje,naléhá) a otrok(který se navenek podrobuje ale uvnitř je v pasivním odporu, hloupý, líný,neschopný)
  • „ Já dělám svou věc a ty děláš svou věc.Nejsem na světě proto, abych žil podle tvých představ, a ty nejsi na světě proto, abys žil podle mých.Ty jsi ty a já jsem já.Najdeme-li se vzájemně, je to krásné.Nenajdeme-li se, nedá se nic dělat.“
  • Zodpovědnost za sebe, svoje myšlenky, pocity- JÁ jsem naštvaný…ne-tys‘ mě naštval,nemohu x nechci

 

  • Rogersovská pt
  • Jedinečnost a vrozená dobrota člověka, tendence k osobnímu růstu, sebeuskutečňování-fyziologické potřeby, duchovní růst, vztahy s lidmi, tvořivost, vnitřní sebeřízení
  • Vychází z klienta, podněcuje jeho samostatný rozvoj a působení vlastních vnitřních sil
  • Vřelost a opravdovost terapeuta, který se vciťuje do pacienta a podporuje jeho otevřené sebeprojevování a současně je sám za sebe- projevuje své vlastní pocity
  • Více se akceptovat, hodnotit kladněji a uvolnit cestu vlastním existujícím možnostem
  • Daseinsanalýza
  • Poznat své možnosti, být sám sebou, vlastní schopnost volby, vytvořit zralejší postoj k životu a zralejší svědomí
  • Logoterapie
  • Viktor Frankl
  • Smysl života- uskutečňování vyšších cílů a hodnot, přesahujících jedince, duchovnost
  • Ztráta smyslu života- existenciální frustrace- neuróza, deprese (i víkendové)-sebevražda(„ co ještě mohu očekávat od života x co ještě život čeká ode mě“)
  • Potřebnost a užitečnost vlastního života pro jiné lidi a nadosobní cíle dává předpoklady pro snášení útrap. Štěstí je vedlejší produkt.
  • Odpovědnost sám za sebe, za uskutečňování hodnot tím, že reagujeme na úkoly, které život přináší
  • Humanistická pt
  • Vnitřní zážitek
  • Zdůraznění ceny každého jedince,svobody, rozvoj dřímajících schopností, pomoc v duchovním růstu a v realizaci vlastního duševního potenciálu
  • Nadosobní cíle, zasvěcení života konečným hodnotám: láska, tvořivost, vřelost,autentičnost,odvaha,spravedlnost, dokonalost, dobro, jednoduchost, pravda, krása
  • Zde a nyní
  • Transpersonální pt
  • Inspirace ve východních myšlenkových a náboženských tradicích
  • Psychedelické látky, cvičení(meditace, kontrolovaná hyperventilace)
  • Změna vědomí a uvolnění běžně nedostupných nevědomých obsahů a následné zpracování psychoterapeuticky!!!!
  • Grof, čerpání ze zdrojů informací mimo hranice jedince, jiné dimenze existence, reinkarnace- zpřítomnění a odžití
  • Bioenergetika
  • Práce s tělem, vychází z psychoanalýzy, vyplavuje vnitřní konflikty pomocí manipulace svaly a chováním ven
  • Uvolnění svalového krunýře a vybití potlačených instinktů křikem, kopáním, prudkými pohyby, tancem
  • Omezení svalové pohyblivosti je příčinou i následkem emočních potíží, obran proti svobodnému sebeprojevení, (omezení přirozeného dýchání souvisí s úzkostí)
  • Tělesné reakce se spojí s potlačeným obsahem
  • Eklektická a integrativní pojetí
  • Kombinované využívání různých metod souběžně nebo postupně
  • Sjednocování do nadřazeného celku s vytvořením nadřazené teorie
  • Prof. Stanislav Kratochvíl
  • Stejný výsledek při různých mechanismech působení.(sebezkoumáni, náhled na neuvědomované souvislosti s minulostí, emoční korektivní prožitek, nalezení životního smyslu, získání odstupu od problému, řešení aktuálních problémů, systematický nácvik žádoucího chování, sociálních dovedností, sebeprosazení, desenzibilizace, hypnosugesce, autogenní trénink)

 

  • Společné faktory v různých směrech
  • 1.vztah mezi pac.a terapeutem-důvěra, očekávání pomoci,vcítění se, přijetí
  • 2.výklad poruchy-objasnění, porozumění symptomům, sám sobě, problémům, dodání naděje
  • 3.emoční uvolnění-ventilování potlačovaných a zablokovaných minulých traumat a současných konfliktů, a to s příslušnými emocemi=abreakce a katarze
  • 4.konfrontace s problémy-nevyhýbat se jim, ale zvládat je, realisticky jim čelit
  • 5.posílení žádoucího chování a prožívání, nácvik dovedností

 

  • Sugestivní a hypnoterapeutický přístup
  • Nepůsobí na logické myšlení,využívá terapeutovy autority a sugestivních tvrzení
  • Hypnóza: dočasně změněný stav vědomí, vztah závislosti hypnotizovaného na hypnotizérovi=raport, zvýšení sugestibility
  • Verbálně fixační metoda
  • Hloubka je tím větší, čím složitější jevy lze vyvolat a čím více je hypnotizovaný do zážitku pohroužen
  • Motorika, vnímání, vegetativní reakce, myšlení, paměť, emoce, prožívání situací a věková regrese
  • Posthypnotické sugesce
  • Doporučená literatura
  • Základy psychoterapie-S.Kratochvíl
  • Psychoterapeutické systémy-Prochaska, Norcross
  • Hovory o psychoterapii-J.Hučín
  • I.Yalom