Téma prezentace: Psychologie
Typ souboru: prezentace PPTX
Přidal(a): Verule
Popis materiálu:
V této prezentaci najedete rozebranou maturitní otázku ze společenských věd – psychologii.
Osnova:
Psychologie
Osnova
a)Předmět, metody, vývoj a základní disciplíny
b)Základní přístupy k výkladu lidské psychiky
c)Psychické jevy (procesy, stavy, vlastnosti)
d)Psychologie vnímání druhých lidí
e)Psychologie učení
f)Objasněte pojmy: člověk – stroj, tabula rasa, intuitivismus, transpersonální psychologie, typy paměti, Ebinghausova křivka
g)Kdo je autorem této věty a co tato idea znamená z hlediska vývojové psychologie?„Dejte mi tucet zdravých dětí a vlastní specifický svět, v němž bych je vychovával, a já vám ručím za to, že z kteréhokoli z nich vychovám specialistu podle objednávky: lékaře, umělce, právníka, vedoucího prodejny, ba i žebráka či zloděje, bez zřetele k jeho vlohám, sklonům, tendencím, schopnostem, zájmům a výbavě jeho předků. “
a) Předmět, metody, vývoj, základní disciplíny
Psychologie = věda zabývající se psychikou (duševním životem) člověka a jejích vnějších projevech
Předmět psychologie – chování (a jednání), prožívání, postoje a vlastnosti lidí à rozsáhlá názorová pluralita proudů
a) Předmět, metody, vývoj, základní disciplíny
Pozorování
Rozhovor
Dotazník
Experiment
Sociometrie
Životopis
Psychologické testy
Rozbor výsledků činnosti
a) Předmět, metody, vývoj, základní disciplíny
1.Předvědecká fáze
- Platón, Aristoteles
2.Vědecká fáze
- Wilhelm Wundt
- Založil 1.experimentální psychofyzikální laboratoř
- Snažil se zachytit duševní pochoddy introspektivní metodou
a) Předmět, metody, vývoj, základní disciplíny
1.Velký problém moderní psychologie
Behavioristé: studovali mechanismus S-R (stimulus-respons)
Vztah chování-prožívání
Prožívání = vnitřní psych. činnost organismu
Chování = vnější činnost organismu, kterou jednotlivec působí na své okolí
a) Předmět, metody, vývoj, základní disciplíny
- Velký spor – zda má být preferována zásada komplexnosti, globálního chápání člověka
Elementová psychologie – hledání zákl. prvků v přírodních vědách à je překonána celostní psych.
Později kongnitivní psychologie
Dnes: lidská psychika tvoří dynamický celek
a) Předmět, metody, vývoj, základní disciplíny
- Velké téma – zda se psychologie jako věda může zabývat pouze vědomými pochody
Psychoanalýza
S.Freud
Hlubinná psych. – hledá hlubší vrstvu působících činitelů, která ovlivňuje nebo ovládá naše prožívání, usilování, jednání
Analytická psych. – kolektivní podvědomí
Individuální p. – začlenění člověka do společnosti
a) Předmět, metody, vývoj, základní disciplíny
Neopsychoanalýza – člověk je aktivní původce svých duševních konfliktů à při sporu jedince a prostředí
Vědomí a nevědomí
Humanistická p. – obrací se proti tradičním směrům à řešení otázek je mechanické, chápou psychiku člověka zjednodušeně
Předmětem: autentické sebevyjádření člověka
Logoterapie – máme svému životu a existenci propůjčit smysl
Transpersonální p. – mimořádné stavy vědomí
a) Předmět, metody, vývoj, základní disciplíny
Základní psychologické disciplíny
Obecná psychologie – podstata psychiky a lidského vědomí
Psychologie osobnosti – popisuje a objasňuje podobnosti a odlišnosti mezi jednotlivými lidmi
Vývojová psych. – psychický vývoj od prenatálního vývoje až po stáří
Sociální psych. – formy a mechanismy začleňování lidí do mezilidských vztahů
Fyziologická psych. – výzkum mozkových procesů
Psychopatologie – abnormality, chorobné jevy
Dějiny psychologie
b) Základní přístup k výkladu lidské psychiky
2 zákl.teorie: a) introgenní (S.Freud)
b) exogenní (Behavioristé)
S Freud – psychoanalýza
Ono (id) – s nevědomou pudovou oblastí sexuálního pudu a pudu agresivity
Já (ego) – základna rozumového jednání
Nadjá (superego) – s přejatými morálními představami a funkcí svědomí
c) Psychické jevy
- Psychické procesy
Děje, pochody, části lidské činnosti…
Dělení: poznávací (vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč)
paměťové (zapamatování, uchování, vybavení)
motivační (citové, volní)
- Psychické stavy
Přechodná situační charakteristika jedince (tréma, nálada)
Pozornost (neúmyslná, úmyslná)
City (afekt, nálada, vášně…)
Vůle – zajištění dosahování cílů
- Psychické vlastnosti
Dlouhodobé, relativně stálé kvality osobnosti
d) Vnímání druhého člověka
- Expektační složka
Utváření dojmu a názoru o druhé osobě à ovlivněno očekáváním určitého chování
Percepční predispozice
,,zaostřenost“ na vnímání ,,určitých“ projevů
- Afektivní složka
Utváření dojmu a názoru o druhé osobě ovlivněno emocemi
- Atributivní složka
Hodnocení člověka na základě vyhodnocení jeho chování ve třech rovinách
Konsenzus
Odlišnost
Konzistence
d) Vnímání druhého člověka
Tvoření dojmu – několik faktorů:
Implicitní teorie
Osobní konstrukty
Jak jsou získány první informace o druhé člověku
Kategorizace, stereotypy
e) Psychologie učení
Učení à osvojování si nových informací (celoživotní)
4 základní fáze: motivační
poznávací
výkonná
kontrolní
I.P.Pavlov – pokusy se zvířaty (psi)
à zkoumal podmíněné reflexy
–etologie: zabývá se učením zvířat a jejich následným chováním
- Thorndike-pokusy se zvířaty na zákl.behaviorismu
à autor učení pokusů a omylů
e) Psychologie učení
Köhler – metoda vhledu insight à nejprve pokusy a omyly
Ebinghaus – Ebinghausova křivka(zapomínání souvisí s učením)
à optimalizace výkonu: zmenšování počtu chyb,únavy z činnosti
à vědecký typ: realista,má rád fakta,přesnost,dodržuje disciplínu
à umělecký typ: přizpůsobivý,s bohatou fantazií,ovlivněn emocemi
e) Psychologie učení
Druhy učení: 1) osvojování vědomostí
vědomosti: soustavy představ a pojmů,které si člověk osvojuje
2) senzomotorické učení(smyslově pohybové)
3) intelektové(osvojení způsobu řešení problémů)
4) sociální (začleňování se do společnosti)
e) Psychologie učení
Podmínky učení:
1)motivace
2)systém
à soukromý studijní plán(rozvržení času..)
3)podněty z okolí jsou vnímány ve vztahu k motivu
–pozornost: schopnost cílevědomého zaměření na danou látku(jsme schopni si ji vycvičit)
-roztržitost: opak pozornosti(choroba skleróza),vzniká dlouhodobým zabýváním jedním problémem
à dětská roztržitost
–fixní představy: snižují pozornost(láska,nenávist..),člověk posedlý nějakou myšlenkou
4)dosažení stanoveného cíle
5)inteligence,únava,úspěšnost
e) Psychologie učení
metody studia
à snaha pochopit učivo
à vybrat a uspořádat nej. poznatky
à kladení otázek(vysvětlení nejasností)
à ve větším celku zvýšená pozornost
à samostatné vyjádření obsahu(kreslení,podtrhávání)
à kombinace individuálního studia se spol. činností
à opakování důležitého
f)Pojmy
Člověk-stroj: vznik domýšlením a rozšířením Descartova mechanistického pojetí lidské tělesnosti jako stroje, nesrovnatelně lépe uspořádaného než kterýkoli stroj jiný
à v 18.st.,běžná představa o člověku, J.O. de La Mettrie–(i duše je jen jednou z pružin lidského stroje)
- Tabula rasa: nepopsaná deska, J.Locke pomocí „tabula rasa“ vysvětluje, že člověk se rodí čistý bez jakýchkoli vrozených předpokladů a jeho osobnost formuje až pobyt na tomto světě
- Intuitivismus: dealistické učení, v poznání nejdůležitější intuice(zvláštní poznávací schopnost-(extáze,zření) nebo nejvyšší stupeň racionálního poznání
- Transpersonální psychologie: (trans=přenos, person=osoba), změny vědomí v důsledku drog, meditací, mystických praktik, Stanislav Grof
f)Pojmy
Typy paměti: krátkodobá-zapamatování na několik minut
dlouhodobá-po dnech,týdnech
logická-práce se slovy
mechanická
bezděčná,záměrná,technická…..
- Ebinghausova křivka zapomínání: nejvíce zapomínáme bezprostředně po naučení
Ebinghausova křivka zapomínání
g) Věta
g) ,,Dejte mi tucet zdravých dětí a vlastní specifický svět, v němž bych je vychovával, a já vám ručím za to, že z kteréhokoli z nich vychovám specialistu podle objednávky: lékaře, umělce, právníka, vedoucího prodejny, ba i žebráka či zloděje, bez zřetele k jeho vlohám,sklonům,tendencím, schopnostem, zájmům a výbavě jeho předků. “ J. V. Watson