Předškolní věk – prezentace

Téma prezentace: Předškolní věk

Typ souboru: prezentace PPTX

Přidal(a): fauni

 

 

Popis materiálu:

Tato prezentace zpracovává tématiku předškolního věku z hlediska psychologie.

 

Osnova:

Předškolní věk

Ondřej Čech, O8
Kateřina Rosová, O8

 

  • Hlavní znaky
  • 3.-6. rok života
  • věk iniciativy (aktivita s cílem)
  • autoregulační aktivita (schopnost ovládat se)
  • sociální dovednosti a prosociální chování (empatie, soucítění, altruismus)

 

  • Rozvoj poznávacích procesů
  • názorné, intuitivní, egocentrické myšlení
  • touha mít věci dané a platné (absolutní), potřeba jistoty a bezpečí (absolutismus)
  • věci jsou takové, jaké vypadají, že jsou (fenomenisus)
  • magičnost (Hřmí se = obloha se zlobí)
  • nevinné dětské lži (konfabulace)
  • vazba na přítomnost (prezentismus)
  • přisuzování vlastností živých věcí neživým (animismus)
  • Socializace a indentifikace
  • Socializace: -posun “ven” z rodiny

  -uplatňování strategií z domova

  -nové role

  -obavy o přijetí v kolektivu

  • Identifikace: -oblékání, úprava zevnějšku

   -diferenciace hry (chlapec – lego, dívka – panenky)

  • rozvoj autoregulace (problémy u dětí s ADHD)
  • svědomí
  • prosociální chování = schopnost respektovat potřeby a přání druhých
  • vše výsledkem sociální nápodoby
  • vědomosti a dovednosti ze hry, příprava na zvládnutí situací

 

  • Dětská kresba
  • děti kreslí, co mají rády, kresba se liší podle pohlaví

 

  • Rozvoj identity
  • ztotožňování s názory okolí na svou osobu
  • úvahy o vlastní osobě dány vývojovou úrovní
  • egocentrismus pomáhá potvrdit pocit vlastní významnosti
  • majetnické sklony, týkající se věcí i lidí, osobní teritorium
  • pohlavní rozdíly vnímány už ve dvou letech

 

  • Rodina a kamarádi
  • Význam rodiny: -bezpečí a bezvýhradné přijetí

-ideál – rodiče jednají správně

-rozvod-často považování se za viníka

  • Výběr kamarádů: -pohlaví, zevnějšek,vlastnictví atraktivního předmětu, chování -schopnost diferencovat způsoby komunikace