Obsah prezentace:
– souvisí s řízením
– existuje celá řada definic managementu:
1.=skupina lidí, která se zabývá řízením podniku
2.=pomocí managementu se usměrňují veškeré činnosti a výrobní faktory, abychom dosáhli určitého cíle→hlavním cíle je dosahovat, co nejlepšího poměru mezi vstupy (materiál, prac.síla, DLM) a výstupy (výrobky, služby)
VÝSTUPY/VSTUPY=EFEKTIVNOST
ÚROVNĚ ŘÍZENÍ:
- VRCHOLOVÁ LINIE ŘÍZENÍ→top management
Např. generální ředitel, premiér, předseda družstva
=zabývá se dlouhodobými cíli, strategií a organizací
-hlavním posláním je koncepční a strategické řízení
-na kvalitním top managementu závisí úspěch případě neúspěch každého podniku
- STŘEDNÍ LINIE ŘÍZENÍ→střední management
Např. finanční ředitel, ředitelé jednotlivých úseků-plánují konkrétní cíle a řídí jednotlivé úseky v podnicích
- ZÁKLADNÍ LINIE ŘÍZENÍ→nižší management
Např. ministr-řídí každodenní činnost
-vychází z krátkodobého plánování
– nutná znalost jednotlivých činností a detailů
ČINNOSTI MANAGEMENTU:
- plánování
- organizování
- vedení a motivace lidí
- kontrola
- PLÁNOVÁNÍ
– činnost, při které se na určité období stanoví cíle a prostředky a cesty k jejich dosažení
– z plánování vychází činnost každého managementu
– kvalitní plány vyžadují kvalitní podklady
Členění plánů:
- z hlediska obecnosti: a) strategické-dlouhodobé plány(více než 5 let)→formulují dlouhodobou
perspektivu podniku
→nejméně podobné
- b) taktické-rozpracovávají strategické plány na jednotlivé kroky
– jsou o něco konkrétnější
- c) operativní-do 1 roku (krátkodobé)
-reagují na běžné změny v podniku
-zabezpečují splnění krátkodobých cílů
- z hlediska času: a) dlouhodobé-5 a více let
- b) střednědobé-do 5 let
- c) krátkodobé-do 1 roku
- z hlediska obsahu: a) finanční-plán hospodářského výsledku
- b) hmotné-plán zásob, prodeje, výroby…
- c) práce-plán produktivity práce
-plán počtu zaměstnanců
- z hlediska dynamiky: a) stabilní-přesně stanovený plán pro určité období, beze změny
- b) pasivní-změna se do stávajícího plánu postupně zapracuje
-největším problémem plánování je získat kvalitní informace, a proto vznikají různé informační systémy
- ORGANIZOVÁNÍ
=činnost, při které se vytváří sktruktura řídícího a řízeného celku
– úkolem organizování je určit, jak budou probíhat jednotlivé činnosti a jak bude organizace uvnitř uspořádána
Proces organizování se zkládá z:
- Identifikace činností: jaké činnosti se musí vykonat, aby byl plán splněn
- Seskupení činností: podle nějakého kritéria
Např. činnosti spojené s nákupem
Činnosti spojené s účetnictvím
– každá skupina činností se přiřadí určitému organizačnímu útvaru
– ke každé činnosti se přiřadí zaměstnanec a určí se jejich potřebný
počet a co přesně budou vykonávat
– organizační struktura se znázorňuje graficky=organizační schéma
– základem tohoto schématu jsou vztahy nadřízenosti a podřízenosti a vztahy rovnocennosti
DRUHY ORGANIZAČNÍCH STRUKTUR:
- organizační struktury, které znázorňují organizování činnosti:
- a) funkcionální: veškeré činnosti v podniku řídí vedoucí, který je specializovaný na určitý úsek
– podle této struktury se podnik dělí na úseky
– pravomoci některých vedoucích se této struktuře doplňují, ale někdy i kříží
- b) výrobkové: veškeré činnosti jsou řízeny podle jednotlivých výrobků a nejčastěji se tvoří tak
že za každý výrobek odpovídá určitý závod
- 2. organizační struktury, které znázorňují rozdělení pravomocí a odpovědnosti:
- a) liniová struktura-každý pracovník má pouze 1 nadřízeného a přijímá úkoly pouze od něho
- b) liniově štábní-vychází z toho, že žádný vedoucí pracovník není odborně zdatný ve všech
oblastech, které se vyskytují v podniku, a proto má každý vedoucí několik
spolupracovníků, kteří mu poskytují informace a rady
– jedná se o štábní pracovníky a štábní útvary
Nepř. Ředitel a je mu k ruce sekretariát, právník…
ORGANIZAČNÍ DOKUMENTY:
organizační řád
popisy funkčních míst-vymezují jednotlivá prac. místa v podniku a popisují činnosti, které se
na těchto místech budou vykonávat
pracovní řád-vymezuje práva a povinnosti zaměstnanců, jejich odpovědnost atd..
– vychází ze zákoníku práce a konkretizuje ho na daný podnik
- VEDENÍ A MOTIVACE LIDÍ
=cílem je získat a udržet pracovníky a zajistit co nejlepší vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem
– některé větší firmy nehledají na novou práci nové zaměstnance, ale provádí změnu+zvýšení
kvalifikace u vlastních zaměstnanců
MOTIVACE LIDÍ=poskytnutí důvodu, proč má pracovník vykonávat určitou činnost a proč ji
má vykonávat co nejlépe
MASLOVA PYRAMIDA= dělí lidské potřeby od nejnižších po nejvyšší
Nejnižší:
- základní fyziologické potřeby – jídlo, pití, spánek
- existenční jistota=stálá práce, bydlení
- sociální podmínky=součást rodiny, kolektivu
- uspokojení z práce= práce, která nás baví
- seberealizace= práce je mi i koníčkem
Nástroje motivace:
- a) přímé- pokyny, nařízení, směrnice
– musí ji všichni dodržovat
- b) nepřímé- ekonomické (hmotné) např. odměna, mzda
– mimoekonomické (morální) např. pochvala, diplom
VEDENÍ LIDÍ= rady a připomínky nadřízených nebo spolupracovníků, jak postupovat při práci
- Používají se 2 teorie:
- Teorie X – metoda cukru a biče
– podřízený považuje své zaměstnání pouze za zdroj
příjmů
– k podniku ani práci nemá žádný vztah, vyhýbá se
rizikům, k úkolům se staví pasivně→chce mít klid
manager musí na tyto podřízené působit pomocí
příkazů, úkolů, hlídání pracovní morálky, kontroli…
- Teorie Y – podřízený má kladný vztah k práci, neustále se
seberealizuje, k úkolům se staví aktivně, je iniciativní
– manažer uplatňuje volné vedení→využívá
samostatnostatnost
– v praxi se nejčastněji tyto 2 teorie kombinují
- KONTROLA
= proces, při kterém se zjišťuje skutečný stav a porovnává se s očekávanými výsledkami
– případné odchylky se musí vyhodnotit a učinit závěr
- Dělení kontroly:
- a) z hlediska času-předběžná
– průběžná
– následná
- b) z hlediska doby trvání-nepřetržitá
– periodická
– občasná (nepravidelná)-mimořádná inventarizace
- c) z hlediska místa – přímá (provádí se přímo na místě)
– nepřímá (např. znalecký posudek, statistické hlášení)
- d) z hlediska rozsahu – komplexní (kontrola všeho, na co se chceme zaměřit)
– dílčí (náhodná a cílená)
- e) z hlediska systému – kontrola vnější (hygiena, audit)
– kontrola vnitřní (kontrolní orgán v podniku)
- f) z hlediska nadřízenosti a podřízenosti – kontrola zdola(něco kontrolují zaměstnanci)
– kontrola shora (kontroluje nás šef)
– vzájemná kontrola (navzájem)
– sebekontrola
MANAGER= osoba, která se zabývá řízením
Vlastnosti managera:
- Vrozené-komunikativnost, cílevědomost, přirozená inteligence, temperament
- Získané-zkušenosti, vzdělání, výchova, praxe
Dovednosti managera:
- Technické-zda rozumí dané práci
- Osobní-jednání s lidmi
- Koncepční-celkový přehled
-aby uměl předvídat
Styly práce managera:
- Autokratický-manager sám rozhoduje, vydává příkazy podřízeným, neustále je
Kontroluje
– uplatí se tam, kde nemají zaměstnanci o práci zájem
– používá se teorie X
- Demokratický-manager se o všem radí s podřízenými
– bere v úvahu jejich názory, ale konečné řešení si udělá podle svého
– používá se teorie Y
- Liberální-manager definuje konečný cíl, ale cesty k jeho dosažení nechává na
podřízených
– do komunikace s podřízenými téměř nezasahuje
– výhodný v organizacích, kde pracují tvůrčí pracovníci (věda, výzkum)
– teorie Y
hodnocení managerů:
– provádí se na základě managerské smlouvy – není upravena žádným zákonem a nenahrazuje pracovní smlouvu
– je stanovena základní mzda a k ní se připočítává provize jejíž výše je závislá na výsledcích podniku
– u každého managera je důležitá kreativita, pružné přizpůsobování
– manageři většinou nemají pevnou pracovní dobu