Jan Duns Scotus – prezentace

Téma prezentace: —Jan Duns Scotus

Typ souboru: prezentace PPTX

Přidal(a): netka

 

 

Popis materiálu:

Téma prezentace se týká filosofie. Naleznete v ní ty nejdůležitější informace o skotském mnichovi Janu Dunsu Scotusovi.

 

Osnova:

  • Jan Duns Scotus
  • Skotský mnich, řeholník – františkán, teolog a psycholog, jeden z představitelů scholastiky
  • 1266, Duns ve Skotsku – 1308, Kolín nad Rýnem
  • přezdíván: doctor marianus (zastával mínění o neposkvrněném početí Panny Marie)
  • doctor subtilis (důsledný)
  • Posmrtně prohlášen blahoslaveným Janem Pavlem II. roku 1993

 

  • Napsal komentář k Sentencím Petra Lombarda a řadu komentářů k Aristotelovi
  • Dlouho přednášel na univerzitě v Paříži
  • Postavil se spolu s dalšími knězi proti placením daní roku 1303 a Paříž musel opustit
  • Později se vrátil – získal titul magistra
  • Byl profesorem teologie na františkánské fakultě v Paříži
  • Zemřel nejspíše na mor v Kolíně nad Rýnem, kde přednášel na františkánském učilišti

 

  • Scotovo dílo (26 svazků) – jeho poznámky, nehotové rukopisy a záznamy z přednášek
  • – několikrát doplňovány, opravovány
  • Nejdůležitějším spisem – Ordinatio

 

  • Myšlení
  • Scholastika – snaha oddělit filosofii jako přirozené poznání od teologie
  • – založeno na Božím zjevení a Bibli
  • Obracel se proti Aristotelovi
  • Harmonizován s křesťanstvím – Tomášem Akvinským
  • -na rozdíl od něj – rozlišuje filosofické poznání od teologického

 

  • vůle není podřízena rozumu, rozum vůli slouží tím, že ví
  • Filosofické poznání – je omezené, sklon ke skepsi
  • Teologické poznání – praktická nauka, řídí se Boží láskou, vůlí

 

  • Teorie poznání
  • Rozlišuje abstraktní poznání – vede k pojmům, definicím
  • Intuitivní poznání – chápe věci vcelku a holisticky, ale také rozeznává jednotlivou věc, umožňuje sebereflexi a sebepoznání
  • V logice rozlišuje mezi intenzí a extenzí pojmu
  • zabýval se otázkami možnosti, chtění, záměrů a modální logikou

 

  • Nepochybuje o možnosti pravého poznání, je však založeno na evidenci bezprostředního náhledu
  • Metafyzika
  • Vypracoval nové pojetí jsoucna
  • -k teorii Tomáše Akvinského připojil: jsoucno je to, čemu neodporuje být
  • Všemu, co je, přináleží stejným způsobem : stvořeným věcem i Bohu
  • Dělí jsoucno na konečné a nekonečné
  • Tvrdí, že Bůh jest a více k němu nemůžeme poznat – není zachytitelný smysly

 

  • byl filosofický realista – univerzální existuje dřív než je poznáno a není tedy produktem našeho myšlení
  • Etika
  • Základem je svobodná vůle
  • Člověk s epohybuje mezi příjemným a spravedlivým – mezí tím se rozhoduje
  • – jedná dobře jen pokud se rozhodne pro spravedlnost
  • Vůle sama je slepá, je třeba rozmyslu a za vše nese člověk plnou zodpovědnost

 

  • Boha je třeba milovat – příkazy a zákazy
  • Evidentní 3 první přikázání z Desatera
  • Podle něho cílem ke štěstí – povinnost jednat dobře
  • Theologie
  • Bůh je nekonečný a neomezený
  • Zdůrazňuje Boží svobodu
  • Svět Bůh stvořil z neomezené Boží vůle, proto nemůžeme vidět žádné důvody stvoření světa – kdyby chtěl, stvořil by ho jinak
  • Nelíbili se mu Židé

 

  • Zdroje

www.cs.wikipedia.org [20. 2. 2014]

www.catholica.cz [20. 2. 2014]

www.Google.com (obrázky)