Téma prezentace: 1984 – George Orwell
Typ souboru: prezentace PPTX
Přidal(a): Filip Chmelicek
Popis materiálu:
Osnova:
George Orwell – 1984
Literární teorie
- Literární druh – Epika.
- Literární žánr – Antiutopistický román (sci-fi).
- Literární směr/sloh – Anglická literatura v 20. stol
Literární teorie
Slovní zásoba:
- Jazyk je spisovný, místy až knižní. Občas se vyskytují cizí smyšlená slova v imaginarním jazyku strany, takzvaném Newspeaku – jazyk vytvořený Ministerstvem pravdy.
- Doublething – udržení dvou protikladných informací a zároveň jim pevně věřit.
- Vaporizace – manipulace – totalitní režim potřebuje měnit minulost.
- Ideozločin –Může být spáchán jak činy, tak i pouhými myšlenkami.
Literární teorie
Vypravěč – er forma.
- Děj – dílo je vyprávěno chronologicky a v budoucnu, ale autor řeší problém přítomnosti.
- Kompozice – Dílo má 6 nepojmenovaných kapitol. Chronologické uspořádání děje.
- Prostor a čas – Oceánie-Londýn. Začátek dubna 1984 až konec tohoto roku.
Literární teorie – děj
Literární teorie
Hlavní myšlenka – Hlavní myšlenka je analýza všech politických systémů dané doby a kritika totalitních režimů. Lidská individualita se stává zločinem. Hlavní téma je manipulace a kontrola.
Charakteristika hlavních postav –
- Winston Smith– hlavní postava; je vylíčen jako obyčejný člověk bez nějakého nápadného rysu odlišujícího ho od ostatních, v podstatě na něm není nic špatného, ale nakonec je stejně zlomen totalitou a vládnoucí Stranou, kterou tiše nenávidí.
Literární teorie
- Julie– Winstonova milenka; nijak zvlášť nepřemýšlí o nějakých hodnotách nebo hlubších smyslech, o charakteru a tak podobně – prostě si žije podle svého a snaží se nezavdat záminku k tomu, aby ji zatkli.
- O´Brien– hořkosladká postava knihy, na jednu stranu přítel, ochránce, jakýsi myšlenkový vůdce a zachránce Winstona, na druhou stranou i jeho mučitel, vyšetřovatel a v jistém slova smyslu i zrádce.
- Velký bratr – v čele Strany, vládne velmi tvrdou diktaturou Oceánii, nikdy nemění svá rozhodnutí,neomylný, všemocný, možná ani neexistuje.
Literární historie
Společensko-historické pozadí – Po 2. Světové válce. Totalitní režimy (fašismus, komunismus)
Kontext dalších druhů umění –
- Brutalismus – směr, který vyznával drsnou krásu betonu, která měla být paralelní kráse stárnoucího člověka: beton – zvrásněná tvář (Le Corbusier)
- Dekonstruktivismus – akt. arch. trend 90 let; hlavní zásadou je narušení dokonalosti, forma následuje fantazii (Frank Gehry)
Literární historie
- Film – podřízen ideologii, musel kopírovat její záměry.
Kontext literárního vývoje –
Literatura která „nevyhovovala“ režimu byla zakázána a v krajních mezích i trestána smrtí. Takže se někteří známí autoři museli ztáhnout do pozadí.
Literární historie
Život autora –
Vlastním jménem Eric Arthur Blake (1903 – 1959). Narozen v Indii, s matkou se přestěhoval do Anglie do městečka Oxpordshir, kterým protéká říčka Orwell, odtud také jeho pseudonym. Anglický prozaik a esejista, prolínání sci-fi a politické literatury, autor antiutopií. Vedl dobrodružný život – bojoval v občanské válce ve Španělsku jako dobrovolník a sloužil v indické policii v Barmě. Politické a sociální nepohnutky, které byly v Evropě, ho vtáhly, a tak se stal vášnivým socialistou, odpůrcem fašismu a zastáncem rovnosti. Druhé světové války se neúčastnil kvůli tuberkulóze. Rok po vydání knihy 1984 umírá.
Literární historie
Další autorova tvorba:
— Romány (Farma zvířat, Barmské dny)
— Eseje (V břiše velryby, Úpadek anglické vraždy a jiné eseje)
Lirární historie
Inspirace daným literárním dílem
- První zfilmování románu 1984 které režíroval roku 1956 Michael Anderson
- Michael Radford roku 1984 podruhé zfilmoval tento román.
http://www.uloz.to/xunrnNV/george–orwell-1984-cz-dabing – odkaz na film, který se zde dá stáhnout.
Citát z knihy
Dole na ulici vítr povíval roztrhaným plakátem a slovo Angsoc se pokaždé objevilo a zase zmizelo. Angsoc. Posvátné zásady Angsocu. Newspeak, doublethink (podvojné myšlení), měnitelnost minulosti. Měl pocit, jako by bloudil houštinami na dně moře, ztracený v obludném světě, kde on sám byl obludou. Byl sám. Minulost byla mrtvá, budoucnost nepředstavitelná. Jakou měl jistotu, že třeba jen jediná živoucí lidská bytost je na jeho straně? A jak mohl vědět, že panství Strany nepotrvá navždy? Jako odpověď se mu vybavila tři hesla na bílém průčelí Ministerstva pravdy:
VÁLKA JE MÍR
SVOBODA JE OTROCTVÍ
NEVĚDOMOST JE SÍLA
Vyndal z kapsy pětadvaceticentovou minci. Také tam byla vyražena táž hesla zřetelnými písmeny, a na druhé straně mince hlava Velkého bratra. Dokonce i z té mince ho ty oči sledovaly. Na mincích, na známkách, na obálkách knih, na plakátech, na transparentech a na krabičkách cigaret – všude. Stále vás sledovaly ty oči a obklopoval ten hlas. Ať člověk spal nebo bděl, pracoval nebo jedl, uvnitř nebo venku, ve vaně nebo v posteli – nebylo úniku. Nic nepatřilo člověku osobně, kromě několika kubických centimetrů uvnitř jeho lebky.
Literární kritika
Kritika – V ČSR oficiálně zakázán – díla vycházela v exilových nakladatelstvích. Považován za jednoho z nejlepších anglických esejistů. Kladná kritika, hlavně za to, že předpověděl budoucnost v mnoha ohledech.
KONEC